Ένα υπόμνημα προτάσεων, που αν υλοποιηθούν θα σημάνουν ένα «δυνατό” χτύπημα στο παραεμπόριο, που μαστίζει τις παραμεθόριες επιχειρήσεις, δηλαδή το σύνολο των επιχειρήσεων της Ανατολικής – Μακεδονίας και Θράκης. Το ζήτημα είχε τεθεί υπόψη του αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης Στέργιου Πιτσιόρλα όταν είχε βρεθεί στην Αλεξανδρούπολη για τα εγκαίνια της Εμπορικής Έκθεσης Alexpo 2018 και έπειτα είχε γίνει – μέσα στον Ιούλιο – μία σύσκεψη στην Καβάλα, στην οποία επίσης συμμετείχε ο υπουργός. Σε συνέχεια αυτής της σύσκεψης, ο πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Επιμελητηρίων ΑΜ-Θ απέστειλε επιστολή στον κο Πιτσιόρλα, που περιλαμβάνει τη δέσμη των προτάσεων του επιχειρηματικού κόσμου.
«Το παραεμπόριο παράγει αθέμιτο ανταγωνισμό για τις νόμιμες επιχειρήσεις και φυσικά τεράστιες απώλειες εσόδων για το Ελληνικό Δημόσιο. Στα 20 δις ευρώ ανέρχεται ο τζίρος του παραεμπορίου στην Ελλάδα, 6 δις χάνει το δημόσιο κάθε χρόνο. Τα 6 αυτά δις αντιστοιχούν στην επιβολή του ΕΝΦΙΑ (2,2 δις ευρώ), στη κατάργηση της 13ης και 14ης σύνταξης (εξοικονόμηση 500 εκ ευρώ) στις διαδοχικές αυξήσεις του ΦΠΑ (1 δις Ευρώ) και το τέλος επιτηδεύματος (700 εκ ευρώ). Επιβαρύνσεις στις πλάτες των νομίμων επιχειρήσεων που δεν θα υπήρχε λόγος να επιβληθούν, εάν είχε παταχθεί η μάστιγα του παραεμπορίου” σχολιάζει σχετικά ο κος Τοψίδης, επισημαίνοντας ακόμη ότι η Περιφέρεια ΑΜ-Θ είναι η μοναδική στην Ελλάδα που διαθέτει επτά πύλες εισόδου.
«Κλειδί” το τελωνείο της Νυμφαίας για την πάταξη του παραεμπορίου
Αν περιέγραφε κανείς με αδρές γραμμές τη δέσμη των προτάσεων θα έλεγε ότι η πάταξη του παραεμπορίου είναι ταυτόσημη με την οργάνωση των τελωνείων της ΑΜΘ και τον «εξοπλισμό” τους με κατάλληλα μέσα ελέγχου. Αυτό όμως είναι κάτι που δεν μπορεί να γίνει στη Ροδόπη, αφού στην Νυμφαία αυτό που λειτουργεί ως μεθοριακός σταθμός ελάχιστα προσομοιάζει σε τελωνείο. Γι’ αυτό και τα Επιμελητήρια ζητούν την λειτουργία ενός οργανωμένου τελωνείου στην Νυμφαία, το οποίο θα λειτουργεί ως «ασπίδα” για όλη την ΑΜΘ.
Οι προτάσεις όπως αποτυπώθηκαν στην επιστολή, έχουν ως εξής:
- Σύσταση ειδικού σώματος πάταξης παραεμπορίου. Προτείνεται η σύσταση ενός ειδικού σώματος πάταξης παραεμπορίου, με αποκλειστική αρμοδιότητα τον έλεγχο των εμπορευμάτων και στελέχωση κλιμακίων αυτού ανά περιφέρεια.
- Εγγραφή στον προϋπολογισμό του κράτους αυξημένου ειδικού κονδυλίου για την πάταξη του παραεμπορίου. Προτείνεται ειδικότερα, τα έσοδα του κράτους που προέρχονται από τα πρόστιμα που επιβάλλονται για παραβάσεις παραεμπορίου – λαθρεμπορίου να εγγράφονται στον προϋπολογισμό του κράτους σε ειδικό κονδύλιο που μέρος των εσόδων αυτών θα διατίθεται εν συνεχεία για τη πάταξη του φαινομένου.
- Εγκατάσταση σταθερών σημείων ελέγχου στα σύνορα της ΕΕ. Προτείνεται η εγκατάσταση σταθερών σημείων ελέγχου στα σύνορα της ΕΕ (στο όριο που επιτρέπει η νομοθεσία της ΕΕ και χωρίς να υπάρχει δυνατότητα επιλογής άλλης διαδρομής από τα οχήματα). Τα κλιμάκια ελέγχου θα πρέπει να είναι εφοδιασμένα με σύγχρονα μέσα τεχνολογία για τον αποτελεσματικό έλεγχο ύποπτων οχημάτων και φορτίων.
- Εγκατάσταση – Ηλεκτρονικού Ψηφιακού Συστήματος καταγραφής της εισόδου και εξόδου οχημάτων που μεταφέρουν εμπορεύματα και αποθήκευσης δεδομένων σε πλατφόρμα επεξεργασίας των σχετικών παραστατικών αγοράς εμπορευμάτων. Με τον τρόπο αυτό θα επιτυγχάνεται η διασταύρωση των αγορών εμπορευμάτων που εισέρχονται στη χώρα ακόμη και από ιδιώτες.
- Μείωση Τελωνειακής Ατέλειας: Αιτούμαστε τη μείωση της τελωνειακής ατέλειας για εισαγωγή εμπορευμάτων από χώρες εκτός Ε.Ε. από το ποσό των 150 ευρώ που ισχύει σήμερα στο ποσό των 25 ευρώ ανά άτομο, όπως ανερχόταν στο παρελθόν. Το ύψος της ατέλειας σε 150,00 ευρώ σε συνδυασμό με την ισοτιμία της τουρκικής λίρας (5,6 περίπου) έναντι του ευρώ, δίνει το δικαίωμα στους Έλληνες καταναλωτές να εισαγάγουν μεγάλες ποσότητες εμπορευμάτων από τη γείτονα χώρα, δημιουργώντας έτσι αθέμιτο ανταγωνισμό στις τοπικές επιχειρήσεις και αυξάνοντας τα φαινόμενα παραεμπορίου.
- Τελωνείο Ροδόπης: Αιτούμαστε την προμήθεια και τοποθέτηση προκατασκευασμένου οικίσκου περίπου 30 τ.μ. με όλες τις υποδομές δικτύων (αποχέτευση, ύδρευση, ηλεκτρισμό, internet), για τις ανάγκες του Τελωνείου Κομοτηνής, που να στεγάζουν ικανό αριθμό υπαλλήλων απ’ όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες. Επίσης, την κατασκευή μεταλλικού στεγάστρου, τύπου αναρτημένου προβόλου, που θα καλύπτει και το ρεύμα εισόδου προς τη Βουλγαρία, στο σημείο που βρίσκεται στην πλευρά του ελληνικού εδάφους, στο ρεύμα εισόδου προς την Ελλάδα και αμέσως μετά την οριογραμμή των συνόρων σε διαμορφωμένο πλάτυσμα στο αριστερό έρεισμα της οδού με κατεύθυνση τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα περί τη Χ.Θ. 18+100.
- Τέλος, προτείνεται η αξιοποίηση της δομής του ΣΥΚΕΑΑΠ μέχρι να γίνουν οι απαραίτητες συστάσεις δομών για τη πάταξη του παραεμπορίου ανά περιφέρεια.
«Ραντεβού τον Σεπτέμβριο” για τα νεότερα
Ο κος Τοψίδης δηλώνει συγκρατημένα αισιόδοξος για την εξέλιξη αυτών των αιτημάτων-προτάσεων, όμως η τύχη τους δεν πρόκειται να γίνει γνωστή πριν από το φθινόπωρο. Κι αυτό γιατί μεσολαβεί ο Αύγουστος και η ραστώνη που επιφέρει, αλλά και η Διεθνής Έκθεσης Θεσσαλονίκης, οπότε οι θεσμικοί που χειρίζονται το θέμα, θα είναι σε θέση να ασχοληθούν με αυτό από τα μέσα Σεπτεμβρίου και μετά.
{Πηγή δημοσίευσης: https://www.evros24.gr/q, της Δήμητρας Συμεωνίδου, 5/8/2018}