Στις αυλές των σπιτιών τους ή στις πλατείες των χωριών, επέλεξαν να σφάξουν τα ζωντανά μουσουλμάνοι συμπολίτες μας, προσφέροντας τις κατά το έθιμο θυσίες προς τον Αλλάχ, για να εορτάσουν το κουρμπάν μπαϊράμ. Λιγότεροι από πέρσι, κυρίως λόγω οικονομικής κρίσης αλλά και λόγω σταδιακής αποστροφής των νέων από τη διαδικασία της σφαγής, ήταν οι μουσουλμάνοι συμπολίτες μας που τήρησαν το κατά τη θρησκεία τους έθιμο.
Λίγες σφαγές κοντά στην Κομοτηνή, πολλές στον ορεινό όγκο
Στα χωριά γύρω από την Κομοτηνή λιγότερες από το παρελθόν ήταν οι σφαγές που καταγράφηκαν, ενώ στον ορεινό όγκο, ως είθισται οι σφαγές ήταν πολύ περισσότερες. Στον Κάλχα, βρέθηκε ο “Χ” για να συζητήσει με διάφορες οικογένειες που τηρούσαν το έθιμο. Σε σπίτια παρακείμενα του ποταμιού, κυρίως μεγαλύτεροι σε ηλικία άντρες, με τη βοήθεια σε μερικές περιπτώσεις των παιδιών τους, επιλήφθηκαν των σφαγών.
“Τον χρόνο έχουμε δύο γιορτές, τη νηστεία το ραμαζάν μπαϊράμ και τώρα την θυσία το κουρμπάν μπαϊράμ”, θα μας πει ο κάτοικος Κάλχα Αλή Αλή, ο οποίος, όπως σημειώνει, θυμάται “το έθιμο να γίνεται από πολύ παλιά”, από τα παιδικά του χρόνια και τον προπάππου του. “Οι περισσότεροι σφάζουν αρνιά, και μερικοί άλλοι μοσχάρια”, θα μας πει για τις σφαγές, ενώ όσον αφορά τον ίδιο και τον αδελφό του, επέλεξαν να σφάξουν ένα αρνί το οποίο αγόρασαν από τον γείτονά τους. “Αυτή που έχουν περιουσία, ένα σπίτι, ένα μαγαζί, ένα τρακτέρ, να κάνουν την θυσία, δεν απαιτείται να κάνεις θυσία αν είσαι πολύ φτωχός”, ξεκαθαρίζει σχετικά με τις θυσίες.
Ο κος Αλή δεν κρύβει πως η νεολαία έχει αποστραφεί λίγο από το συγκεκριμένο έθιμο. “Είναι ωραίο να μην χάνονται τα έθιμα, αλλά οι νέοι σήμερα λίγο φοβούνται αυτά τα ζώα”, εξηγεί. Ο δεύτερος παράγοντας στον οποίο αποδίδει τις λιγότερες από πέρσι σφαγές, είναι η οικονομική κρίση: “Τα χρόνια είναι δύσκολα, κι ο κόσμος ζορίζεται. Και φέτος για παράδειγμα η παραγωγή των καπνών δεν πήγε πολύ καλά. Οι οικογένειες πρώτα κοιτάζουν να πάρουν και κάποιο δώρο για τα παιδιά τους”. Παρόλα αυτά, δεν χάνει το χαμόγελό του, ούτε την αισιοδοξία του, καθώς, σύμφωνα με τον ίδιο, “τα χρόνια είναι δύσκολα, αλλά πιστεύω ότι τα καλύτερα χρόνια θα έρθουν ξανά”.
Ελάχιστη κινητικότητα στα σφαγεία
Δύο μόνο ήταν οι ενδιαφερόμενοι που θέλησαν να χρησιμοποιήσουν τα δημοτικά σφαγεία Κομοτηνής. Η απουσία πιστοποίησης χαλάλ από τα σφαγεία, δυνατότητα που είναι εξαιρετικά δύσκολο να αποκτηθεί, αποτελεί το λόγο αποστροφής από την επιλογή των σφαγείων. Όπως σημειώνει ο πρόεδρος της διαχειρίστριας δημοτικής επιχείρησης Γευσιγνωσία ΑΕ Θέμης Τζενετίδης, η πιστοποίηση χαλάλ “είναι κάτι δύσκολο, διότι, για να μπορέσει να αποκτηθεί, πρέπει να υπάρχει εξωτερικός οίκος που είναι διεθνής και θα μας δώσει τις προϋποθέσεις και το πως θα γίνει η γραμμή και το πως θα υλοποιηθεί”. Δεν κρύβει όμως πως “κάποια στιγμή πρέπει να γίνει”.
Πάντως, ο υφιστάμενος χώρος δεν φαίνεται – ως έχει τουλάχιστον δίχως παρεμβάσεις – να μπορεί να αποκτήσει πιστοποίηση χαλάλ, μιας που οι “γραμμές είναι κολλητά”, όπως εξηγεί ο πρόεδρος, άρα αυτό σημαίνει πως “είχαμε μέσα και χοιρινά που απαγορεύεται βάση της θρησκείας των μουσουλμάνων”. Αν κι εφόσον πάντως κάποτε βρεθεί λύση, αυτό θα βοηθήσει όχι μόνο τους μουσουλμάνους της περιοχής αλλά και τα ταμεία της επιχείρησης, τους κτηνοτρόφους της περιοχής, το άνοιγμα θέσεων εργασίας κλπ. Ο κος Τζενετίδης σημειώνει πως βρίσκεται σε επαφή και με το ίδιο το υπουργείο, στην προσπάθεια εξεύρεσης της κατάλληλης λύσης. Ο ίδιος εξήγησε πως τα σφαγεία είναι πλήρως απολυμασμένα και μπορούν να γίνουν σφαγές σε αυτά, αν το επιλέξουν οι μουσουλμάνοι συμπολίτες μας, αλλά το ενδιαφέρον ήταν ελάχιστο, μέχρι χθες τουλάχιστον.
{Πηγή δημοσίευσης: http://www.xronos.gr/, του Διονύση Βοργιά, 22/8/2018}