Η Ροδόπη δεν είναι Μύκονος. Ένας ιδιαίτερος νομός που τα τελευταία χρόνια φαίνεται να κάνει τα πρώτα του τουριστικά βήματα προς την σωστή κατεύθυνση, αντιμετωπίζεται εξαντλητικά αυτό το καλοκαίρι από τις ελεγκτικές αρχές. Τα beach bar στενεύουν, οι επαγγελματίες απειλούνται με υψηλά πρόστιμα, αλλά ο νέος νόμος που άφησε κληρονομιά η περασμένη κυβέρνηση θα αφήσει ακόμη πιο έντονα τα αποτυπώματά του την επόμενη τουριστική χρονιά, εάν δεν αλλάξει, καθώς προβλέπει μεταξύ πολλών άλλων την μείωση των προς διάθεση τετραγωνικών μέτρων στην παραλία σε μόλις 300.
Ανατροπή δεδομένων στα μέσα του καλοκαιριού
Συγκεκριμένα, επί του νέου νόμου οριοθέτησης καταστημάτων επί του αιγιαλού, πήρε θέση στον «Χ» ο πρόεδρος της ΟΕΒΕΣ ν. Ροδόπης Ανέστης Βαφειάδης. «Μόνιμα φωνάζουμε ότι όχι απλώς κάθε κυβέρνηση, αλλά και κάθε υπουργός που έρχεται, αλλάζει και χωρίς διαβούλευση (σ.σ. νόμους)», είπε ο κος Βαφειάδης, κατηγορώντας, εν προκειμένω, ότι «εν μέσω τουριστικής περιόδου κι ενώ οι επαγγελματίες έχουν πληρώσει τα μισθώματα έρχονται να τους αλλάξουν τα δεδομένα για το πώς να επιχειρούν στο παραλιακό μέτωπο». Η ΟΕΒΕΣ ν. Ροδόπης ασφαλώς δεν είναι κατά της νομιμότητας, με τον πρόεδρο να λέει «και τα προηγούμενα χρόνια υπήρχαν παραβάσεις, πληρώνονταν και τα ανάλογα πρόστιμα αλλά συνέχιζαν την οικονομική τους δραστηριότητα. Αλλά αυτή την φορά έχουμε έναν νόμο-εχθρό του επιχειρείν, γιατί έχεις κάνει επένδυση για 500 τ.μ. και τα κάνουν 300 τ.μ.…».
Τόνισε, επίσης, ότι η ακτογραμμή σε Φανάρι – Αρωγή έχει άπλετο χώρο και για όσους θέλουν να χρησιμοποιήσουν τα beach bar και για όσους θέλουν να χρησιμοποιήσουν τον ελεύθερο χώρο. «Μη γνωρίζοντας τι συμβαίνει στην Ροδόπη, ίσως επειδή δέχθηκαν κάποια παράπονα σε νησιά, έρχονται να εφαρμόσουν το μέτρο και στην Ροδόπη, την Ξάνθη, τον Έβρο», είπε, προτείνοντας αυτές οι αποφάσεις να μην αφορούν την κεντρική διοίκηση αλλά την αυτοδιοίκηση πρώτου και δευτέρου βαθμού.
Κοινή επιστολή ΟΕΒΕΣ ν. Ροδόπης – Ξάνθης
Με τον προσφάτως ψηφισθέντα νόμο 46072019, ο οποίος έχει τεθεί σε ισχύ από τις 24-04-2019, επήλθαν σημαντικές τροποποιήσεις στις διατάξεις του Ν. 29712001, που αφορά στη χρήση αιγιαλού. Κατά διατάξεων του νόμου, κοινή επιστολή προς τα αρμόδια υπουργεία Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Τουρισμού, τους βουλευτές Ξάνθης και Ροδόπης, την ΓΣΕΒΕΕ καθώς και την Περιφέρεια ΑΜΘ, τους Δήμους Ξάνθης, Αβδήρων και Τοπείρου, σχετικά με το νέο νόμο και τις κυρώσεις που αφορούν τον επιχειρηματικό κόσμο που δραστηριοποιούνται στον χώρο της λειτουργίας αναψυκτηρίων και επιχειρήσεων που εξυπηρετούν λουόμενους.
Μεταξύ πολλών η επιστολή έχει ως εξής: «Ο νόμος 4607/2019 παρουσιάζει πολλές αστοχίες και χρήζει νομοτεχνικών βελτιώσεων, ωστόσο, σε πρώτη φάση θα θέλαμε να εστιάσουμε σε δύο σημεία του.
Κατ’ αρχάς, η πρόβλεψη περί μείωσης του ανώτατου ορίου του εμβαδού (έκτασης) που δύναται να παραχωρηθεί προς απλή χρήση, από τα 500 τ.μ., που προέβλεπε η προϊσχύσασα διάταξη, στα μόλις 300 τ.μ., περιορίζει σημαντικά την επιχειρηματική δραστηριότητα, αφού δεν λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες, τις ανάγκες και τη ζήτηση της εκάστοτε γεωγραφικής περιοχής.
Ένα δεύτερο μείζονος σημασίας ζήτημα, έγκειται στην αδικαιολόγητη, κατά την άποψή μας, νομοθετική ρύθμιση του άρθρου 39 §3 του ν. 46072019, στο οποίο προβλέπεται ο αποκλεισμός για χρονικό διάστημα πέντε ετών από τις διαγωνιστικές διαδικασίες για την παραχώρηση χρήσης αιγιαλού (…). Η επίμαχη πρόβλεψη τυγχάνει νομικά ατεκμηρίωτη και παντελώς άστοχη, καθώς επίσης αντίκειται στους βασικούς κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας και του επιχειρείν.
Θα πρέπει να τονισθεί ότι, η δραστηριοποίηση στον συγκεκριμένο επιχειρηματικό τομέα είναι ήδη περιορισμένη χρονικά, αφού ως γνωστόν η θερινή τουριστική περίοδος δεν υπερβαίνει τους τρεις μήνες (σ.σ. σε Ροδόπη και Ξάνθη), ενώ αν ληφθούν υπόψη οι εξωγενείς και αστάθμητοι παράγοντες, όπως οι κακές καιρικές συνθήκες που ειδικά φέτος έχουν πλήξει τις επιχειρήσεις αυτές, η περίοδος εντός της οποίας μπορούν οι επαγγελματίες του εν λόγω κλάδου να δουλέψουν ουσιαστικά, συρρικνώνεται στους δύο μήνες. Καθίσταται, λοιπόν, αντιληπτό ότι, οι ανωτέρω νομοθετικές ρυθμίσεις ήρθαν να κατακεραυνώσουν την επιχειρηματικότητα στον συγκεκριμένο τουριστικό τομέα, που, εν μέσω μάλιστα της οικονομικής κρίσης, έχει ήδη πληγεί και από άλλους παράγοντες. Φυσικά, όλα τα ανωτέρω δεδομένα, έχουν δημιουργήσει αίσθημα ανασφάλειας και φόβου στους επιχειρηματίες του κλάδου, οι οποίοι εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους για το μέλλον των επιχειρήσεών τους που κινδυνεύουν να κλείσουν, καθώς και των εργαζομένων που απασχολούν.
Μάλιστα, οι νομοθετικές μεταβολές που επέφερε ο νόμος 4607/2019 ήταν ριζικές και αιφνίδιες, με συνέπεια οι επιχειρηματίες, οι οποίοι καταλήφθηκαν κυριολεκτικά εξαπίνης, να μην μπορούν τόσο για οικονομικούς, όσο και για τεχνικούς λόγους να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Έτσι, οι εν θέματι επιχειρήσεις είναι έκθετες στους ελέγχους που ήδη διενεργούνται από τις αρμόδιες ελεγκτικές Αρχές (Κτηματική Υπηρεσία και Λιμενικό Σώμα), οι οποίες εφαρμόζουν κατά γράμμα τις επιταγές του νέου νόμου, και το κυριότερο στις αυστηρές κυρώσεις που προβλέπει αυτός.
Έχουμε εδραία την πεποίθηση ότι, η νέα Κυβέρνηση και οι αρμόδιοι Υπουργοί και Γενικοί Γραμματείς αυτής, θα αντιληφθούν το πρόβλημα που θα δημιουργηθεί από την εφαρμογή των ως άνω νομοθετικών προβλέψεων και θα προχωρήσουν σε νομοτεχνικές βελτιώσεις και τροποποιήσεις, όπου αυτές απαιτούνται για την άρση των αδικιών και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας του συγκεκριμένου κλάδου και της τουριστικής ανάπτυξης που συνδέεται με αυτήν. Ωστόσο, μέχρι τη λήψη των απαιτούμενων νομοθετικών μέτρων, πράγμα που ευελπιστούμε ότι, θα γίνει σύντομα, καθίσταται επιβεβλημένη, κατά την άποψή μας, η αναστολή της εφαρμογής ορισμένων διατάξεων του ν. 46072019, τουλάχιστον δε, του άρθρου 39 §3 αυτού.
Εν όψει όλων των ανωτέρω καίριων ζητημάτων, που αφορούν και απασχολούν μεγάλη μερίδα μελών της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος, καλούμε τη Γενική Συνέλευση αυτής να εκδώσει ψήφισμα αναφορικά με την εφαρμογή των προαναφερόμενων νομοθετικών διατάξεων και να αποστείλει σχετική επιστολή διαμαρτυρίας, με τεκμηριωμένες προτάσεις για την άμεση αναστολή της εφαρμογής της διατάξεως του άρθρου 39 §3του ν. 46072019 και για την εν γένει τροποποίηση διατάξεων αυτού, στους αρμόδιους Υπουργούς».
«Νομοθετικές αθλιότητες» βλέπει ο Χρ. Χατζηπέμου
Το σχόλιό του κατέθεσε μέσα από τα social media ο εκλεγεμένος περιφερειακός σύμβουλος και δικηγόρος Χρήστος Χατζηπέμου, εμμένοντας στο δεύτερο σημείο της κοινής επιστολής. Αναφέρει: «Μετά από έλεγχο διοικητικό, διαπιστώνεται ότι ο ιδιοκτήτης beach bar πχ στο Φανάρι, έχει καταλάβει 10τμ έκταση αιγιαλού (επιπλέον αυτής που του έχει νομίμως παραχωρηθεί) κι έχει απλώσει (ή έχουν απλώσει οι πελάτες του) ξαπλώστρες και επί των 10 αυτών επιπλέον τετραγωνικών. Ο παραβάτης καλείται άμεσα να συμμορφωθεί (να επιστρέψει στα τετραγωνικά που νόμιμα κατέχει) και ταυτόχρονα του επιβάλλεται η διοικητική κύρωση που υφίσταται άμεσα είναι η καταβολή προστίμου. Ως εδώ όλα βαίνουν καλώς.
Όμως το άρθρο 39 του Ν.4607/2019 προέβλεψε ως επιπλέον κύρωση και την παρακάτω: “Ο αυθαίρετος κάτοχος, ο σύζυγός του, οι συγγενείς του εξ αίματος και εξ αγχιστείας μέχρι το δεύτερο βαθμό, καθώς και ομόρρυθμες ή ετερόρρυθμες εταιρείες ή ιδιωτικές κεφαλαιουχικές εταιρείες, στις οποίες είναι εταίρος ο αυθαίρετος κάτοχος ή κάποιος από τα προηγούμενα πρόσωπα, αποκλείονται από οποιαδήποτε παραχώρηση αιγιαλού, παραλίας, όχθης, παρόχθιας ζώνης, υδάτινου στοιχείου, πυθμένα και υπεδάφους του βυθού της θάλασσας, λιμνοθάλασσας, λίμνης και της κοίτης πλεύσιμου ποταμού για χρονικό διάστημα πέντε (5) ετών”.
Πρόκειται (για μια ακόμη) νομοθετική αθλιότητα που εκφεύγει τόσο του Συντάγματος όσο και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου που επεκτείνει αυθαίρετα την επιβολή της διοικητικής ποινής και σε αμέτοχους της παράβασης, τιμωρώντας συγγενείς ή ακόμη και τρίτους στα πλαίσια εταιρικών συνεργασιών»
{Πηγή δημοσίευσης: https://www.xronos.gr, του Διονύση Βοργιά, 25/7/2019}