Οι αυξημένες εξαγωγές στάθηκαν ικανές να αντισταθμίσουν την πεσμένη εσωτερική κατανάλωση το έτος πανδημίας, στην Ποτοποιία – Οινοποιία Θράκης, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο Βάιο Κουδουμάκη. Τα περιοριστικά μέτρα της πανδημίας επηρέασαν λίγο ως πολύ τα καταστήματα εστίασης ανά την υφήλιο, ωστόσο στην επιφάνεια ήρθαν οι διαφορετικές καταναλωτικές συνήθειες, με τους Γερμανούς να καταναλώνουν περισσότερο αλκοόλ εντός σπιτιών, σε αντίθεση με τους Έλληνες.
Έτσι σώθηκε η παρτίδα
«Ήταν από τις δύσκολες χρονιές το 2020 και η χρονιά που τρέχει τώρα, πιο δύσκολες κι από την δεκαετή κρίση που έχουμε περάσει», παραδέχθηκε στο ράδιο Χρόνος 87.5fm ο κος Κουδουμάκης μεταφέροντας το γενικό κλίμα στην εμπορία ποτών, αποδίδοντας την πεσμένη εγχώρια κίνηση στο ότι «η εστίαση ήταν κλειστή, που σημαίνει πως όλοι οι πελάτες μας είχαν σταματήσει να αγοράζουν. Η εσωτερική αγορά δεν πήγε καθόλου καλά». Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο στην Ελλάδα η κατανάλωση αλκοόλ στο σπίτι «δεν αγγίζει ούτε το 40% της συνολικής κατανάλωσης».
Την ίδια ώρα, ωστόσο, σε άλλες αγορές –όπως της Γερμανίας στην οποία εξάγεται μαζικά το ούζο 7- η κατανάλωση εντός των σπιτιών αυξήθηκε. «Από τα στοιχεία της επιχείρησης βλέπουμε ότι, ενώ η εσωτερική αγορά παρουσίασε μείωση το 2020, οι εξαγωγές παρουσίασαν αύξηση και στις χώρες της Ευρώπης, που πέρασαν τα ίδια προβλήματα με την Ελλάδα. Η ερμηνεία είναι πως παραμένοντας οι Γερμανοί στο σπίτι τους… κατανάλωναν περισσότερο, παρότι η εστίαση κι εκεί ήταν κλειστή. Η κατανάλωση το 2020 αυξήθηκε κατά 20% σε σχέση με το 2019». Οι αυξημένες εξαγωγές λειτούργησαν ευεργετικά για την Ποτοποιία – Οινοποιία Θράκης: «ήταν πολύ σημαντικό για εμάς και σχεδόν κράτησε τον τζίρο της επιχείρησης στα επίπεδα του 2019, έχουμε μία μείωση του 2%».
Ούζο: Πίνουν οι ξένοι, όχι οι Έλληνες
Εν τω μεταξύ, μπορεί οι εξαγωγές να αυξάνονται χρόνο με το χρόνο στο εξωτερικό, την ίδια ώρα όμως οι Έλληνες φαίνεται πως δεν επιλέγουν το ούζο, το οποίο απολαμβάνουν κυρίως οι τουρίστες στη χώρα μας, έχοντάς το συνδυάσει με το ελληνικό καλοκαίρι.
Πρώτη χώρα σε κατανάλωση του ούζου 7 είναι η Γερμανία, ενώ έπονται αγορές της Μέσης Ανατολής, όπως Ιράκ και Ισραήλ, γνωστοποίησε ο κος Κουδουμάκης, ενώ εξαγωγές γίνονται και σε πολλές ακόμη χώρες, με τις γειτονικές Βουλγαρία και Κύπρο να εμπιστεύονται ιδιαίτερα την Ποτοποιία – Οινοποιία Θράκης. Ιδιαίτερα για τις χώρες της Μέσης Ανατολής ο διευθύνοντας σύμβουλος δεν έκρυψε πως «η συνεργασία ξεκίνησε πολύ διστακτικά στις χώρες αυτές», αλλά πλέον «υπάρχει μία σταθερότητα που μας δίνει τη δυνατότητα να ελπίζουμε ότι το μέλλον θα είναι το ίδιο».
«Η Ελλάδα δεν πίνει ούζο, έχει στραφεί προς το τσίπουρο και δυστυχώς έχουμε εγκαταλείψει το ούζο, που το πίνουν όσοι επισκέπτονται την Ελλάδα, οι τουρίστες», παρατήρησε ο κος Κουδουμάκης.
Πρόβλημα τα υποκατάστατα «τσίπουρου»
Ανταγωνιστής του ούζου στην εγχώρια αγορά είναι το τσίπουρο. Και μπορεί αυτό να μην επηρεάζει άμεσα την Ποτοποιία – Οινοποιία Θράκης, η οποία παράγει το εξαιρετικά ποιοτικό τοπικό τσίπουρο Εωθινόν, ωστόσο η στροφή των καταναλωτών δείχνει κι αλλαγή των ελληνικών προτιμήσεων.
Για την θρακιώτικη εταιρία, ο πραγματικός ανταγωνισμός –και μάλιστα αθέμιτος- είναι τα υποκατάστατα «τσίπουρου». «Το τσίπουρο διατίθεται σε πολύ χαμηλότερη τιμή και παράγεται από πολλά περισσότερα άτομα. Έχουμε το τσίπουρο… των διημέρων, που κακώς ονομάζεται τσίπουρο, γιατί είναι ένα προϊόν που δεν έχει τις προδιαγραφές του τσίπουρου ούτε τους ελέγχους που υφίστανται οι επιχειρήσεις που παράγουν τσίπουρο», εξήγησε ο κος Κουδουμάκης, ο οποίος αναγνώρισε πως ο μέχρι πρότινος γραμματέας Εμπορίου Παναγιώτης Σταμπουλίδης προσπάθησε να ελέγξει την παρασκευή και διανομή προϊόντων που διαφημίζονταν ως τσίπουρο αλλά δεν ήταν. Επί του παρόντος όμως «συνεχίζει το τσίπουρο να διατίθεται παντού και μάλιστα με εντελώς αθέμιτο τρόπο απέναντι στις οργανωμένες επιχειρήσεις», παρατήρησε.
Λικέρ και μπράντι με μέλι κερδίζουν το στοίχημα
Η Ποτοποιία – Οινοποιία Θράκης ανοίγει την γκάμα προϊόντων της, κάτι που απέδειξε πρόσφατα με την κυκλοφορία περιορισμένων φιαλών μπράντι με μέλι. «Το καταφέραμε και το παλιώσαμε σε δρύινα βαρέλια, είναι ένα πολύ εύγεστο κι ευκολόπιοτο ποτό», είπε ο κος Κουδουμάκης, εξηγώντας πως οι καταναλωτές μπορούν πλέον «αντί να πιουν εισαγόμενα ποτά, να πιουν ένα ελληνικό ποτό». Πλέον, μετά την επιτυχία της δοκιμαστικής κυκλοφορίας και τα θετικά σχόλια όσων δοκίμασαν, το μπράντι με μέλι προσεχώς θα μπει στην γραμμή παραγωγής.
Σε κυκλοφορία υπάρχουν και τα λικέρ της εταιρίας, τα οποία έχουν ως σύμμαχο την πρώτη ύλη. «Είναι ένα ποτό το οποίο έχει σημαντικό μερίδιο αγοράς», είπε ο διευθύνοντας σύμβουλος, ο οποίος βλέπει μία τάση των καταναλωτών να επιλέγουν ποτά με χαμηλότερη περιεκτικότητα αλκοόλ, όπως τα λικέρ. «Τα δικά μας λικέρ είναι από τα πλέον αξιόλογα. Οι πρώτες ύλες που επιλέγουμε για την παραγωγή τους είναι από τις καλύτερες και πιστεύω ότι θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο το μερίδιο», είπε.
Τα αντισηπτικά «στέρεψαν» το αλκοόλ
Η πανδημία προκάλεσε κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης αιθυλικής αλκοόλης από εργοστάσια παραγωγής αντισηπτικών. Το φαινόμενο ήταν σε τέτοιο βαθμό μάλιστα, που προκλήθηκε «πάρα πολύ μεγάλο πρόβλημα με την προμήθεια πρώτων υλών» στις Ποτοποιίες σύμφωνα με τον κο Κουδουμάκη.
«Όλη (η αιθυλική αλκοόλη) πήγαινε για την παραγωγή των αντισηπτικών και βρεθήκαμε κάποια στιγμή να μην μπορούμε να εκτελέσουμε και παραγγελίες», είπε και υπογράμμισε επίσης ότι λόγω υψηλής ζήτησης αυξήθηκε κι η τιμή της αιθυλικής αλκοόλης παγκοσμίως, άρα και το κόστος παραγωγής των αλκοολούχων ποτών.
ΒΙΠΕ: Αναβάθμιση του εργοστασίου
Όσοι αυτό το διάστημα περνούν από το εργοστάσιο της Ποτοποιίας – Οινοποιίας στη Βιομηχανική Περιοχή Κομοτηνής αντικρίζουν τη νέα πρόσοψή του. Αυτή όμως είναι μόλις μία από την πτυχή της πρόσφατης επένδυσης που ολοκληρώθηκε το περασμένο διάστημα, συνολικού ύψους 700.000 ευρώ. Μέσω της επένδυσης η εταιρία βελτίωσε τις κτιριακές εγκαταστάσεις, εκσυγχρόνισε ακόμη περισσότερο τον μηχανολογικό εξοπλισμό, άλλαξε την πρόσοψη του κτιρίου κάνοντάς την πιο μοντέρνα, δημιούργησε δύο νέες αίθουσες (συνεδρίων και υποδοχής κόσμου/έκθεσης προϊόντων).
#EimasteEtoimoi
Η Ποτοποιία Θράκης συμμετέχει στην καμπάνια «#EimasteEtoimoi». Οι επιχειρήσεις παραγωγής και εμπορίας αλκοολούχων ποτών ενώνουν τις δυνάμεις τους με τους φορείς εστίασης και τουρισμού (κανάλι HORECA) και συνθέτουν μια θετική ατζέντα προτάσεων για τη δυναμική και ασφαλή επανεκκίνηση του κλάδου. Συγκεκριμένα, ο Σύνδεσμος Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ) και η Ένωση Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕΝΕΑΠ) δημιούργησαν και παρουσιάζουν την καμπάνια «#EimasteEtoimoi, Κρατήστε μας Θέση!».
«Ως γνωστόν οι επιχειρήσεις HoReCa απορροφούν το 62% της εγχώριας κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών. Συνεπώς, η ανάκαμψη της εστίασης και του τουρισμού είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ανάκαμψη της αγοράς των αλκοολούχων ποτών Σκοπός της πρωτοβουλίας είναι να προωθήσει τον διάλογο με την Πολιτεία και όλους τους αρμόδιους φορείς, για ένα βιώσιμο μέλλον στον πλέον δυναμικό και ζωτικό κλάδο της ελληνικής οικονομίας – τον κλάδο της εστίασης και της φιλοξενίας. Ταυτόχρονα, η εκστρατεία επιδιώκει να δώσει “θέση” στο τραπέζι του διαλόγου σε κάθε επαγγελματία του κλάδου, μέσα από τις δράσεις της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», σημειώνεται από τους διοργανωτές της καμπάνιας.
{Πηγή δημοσίευσης: https://www.xronos.gr/, 16/6/2021}