Προ των πυλών βρίσκεται η αποπεράτωση του ελληνικού τμήματος της δεύτερης ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Βουλγαρίας, η οποία αναμένεται να γίνει πριν από το καλοκαίρι.
Επομένως, καθώς ήδη είναι ολοκληρωμένο το βουλγαρικό σκέλος του έργου, μπαίνει στην τελική ευθεία η έναρξη λειτουργίας της καινούριας «ηλεκτρικής λεωφόρου» ανάμεσα στις δύο χώρες.
Υπενθυμίζεται ότι η νέα γραμμή μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας ξεκινά από το ΚΥΤ Ν. Σάντας μέχρι τον Υποσταθμό της Maritsa East 1. Διαθέτει ονομαστική μεταφορική ικανότητα 2000 MVA και θα έχει συνολικό μήκος 151 χλμ. περίπου, από τα οποία 30 χλμ. περίπου ανήκουν στην ελληνική επικράτεια και 121 χλμ. περίπου στη βουλγαρική επικράτεια.
Θα αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα στο σύνορο των δύο χωρών σε 1400 MW για την κατεύθυνση από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία και σε 1700 MW για την κατεύθυνση από τη Βουλγαρία προς την Ελλάδα. Με αυτό τον τρόπο, θα συμβάλει στην ασφαλή διακίνηση των αυξανομένων ροών της ισχύος στην κατεύθυνση Βορράς-Νότος της βαλκανικής χερσονήσου. Παράλληλα, θα αυξήσει τη δυνατότητα περαιτέρω εγκατάστασης μονάδων ΑΠΕ στο βόρειο τμήμα της Ελλάδας.
Η ασφαλής διακίνηση ηλεκτρικής ενέργειας θα δώσει τη δυνατότητα στις δύο μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που κατασκευάζονται από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Motor Oil στην Κομοτηνή ισχύος 877 MW και από τη ΔΕΗ – ΔΕΠΑ Εμπορίας – Damco Energy στην Αλεξανδρούπολη ισχύος 840 MW να εξάγουν με μεγαλύτερη άνεση ποσότητες ηλεκτρικού ρεύματος. Παράλληλα, η μεγαλύτερη δυνατότητα για εξαγωγή «πράσινης» ενέργειας θα μπορεί δυνητικά να αμβλύνει σε ορισμένες περιπτώσεις τα προβλήματα ευστάθειας που εμφανίζονται ήδη την άνοιξη και το φθινόπωρο στο ελληνικό σύστημα, με την αυξημένη διείσδυση των ΑΠΕ, περιορίζοντας επομένως τον βαθμό στον οποίο ο Διαχειριστής χρειάζεται να καταφεύγει σε περικοπές και περιορισμούς των εισαγωγών.
Την ίδια στιγμή, το έργο αναμένεται να ενισχύσει το διασυνοριακό εμπόριο μεταξύ των δύο χωρών, οδηγώντας σε περαιτέρω σύγκλιση των τιμών. Εξάλλου, η τεχνική δυνατότητα «ανταλλαγής» ηλεκτρικής ενέργειας διασυνοριακά, αποτελεί τον φυσικό περιορισμό για τον βαθμό σύζευξης των spot αγορών των δύο κρατών.
Όπως δήλωναν στο energypress στελέχη από τον κλάδο του trading, ενόψει της έναρξης του coupling των αγορών Επόμενης Ημέρας των δύο χωρών, με δεδομένο ότι η βουλγαρική DAM είναι κατά κανόνα φθηνότερη, η περιορισμένη δυναμικότητα της υφιστάμενης διασύνδεσης μειώνει τα περιθώρια επίδρασης της σύζευξης στην αποκλιμάκωση των τιμών στην εγχώρια αγορά. Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, αισθητή αποκλιμάκωση αναμένεται όταν ολοκληρωθεί η δεύτερη διασυνδετική γραμμή, αναβαθμίζοντας κατακόρυφα τη μεταφορική ικανότητα.
{Πηγή δημοσίευσης: https://www.e-evros.gr/, από energypress.gr, 17/4/2023}