Για τους Άνεμους και τις άλλες φτερωτές θεότητες στην μυθολογία και την τέχνη, επικεντρώνοντας σε σημεία που αφορούν και τη Θράκη μίλησε ο επίτιμος Έφορος Αρχαιοτήτων κ. Διαμαντής Τριαντάφυλλος τη Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κομοτηνής.
Ο κ. Τριαντάφυλλος κατά την ομιλία του αναφέρθηκε στους Ανέμους γενικότερα και ιδιαίτερα στον Βορέα, που σχετίζεται πολύ με τη Θράκη, και αποτελεί τον σύνδεσμο μεταξύ Αττικής και Θράκης, με την αρπαγή της Ωρείθυιας.
Επίσης έκανε αναφορά στους Βορεάδες Κάλαϊ και Ζήτη, τα παιδιά του Βορέα και σε ορισμένες άλλες φτερωτές μορφές, όπως οι Άρπυιες, η Ηώς, η Ίρις και οι Σειρήνες.
Χώρος ομιλιών και το Μουσείο Κομοτηνής
Η ομιλία αυτή πραγματοποιήθηκε αρχικά στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αβδήρων στις 11 Νοεμβρίου, και η τοπική Εφορία θέλησε να την επαναλάβει σε αυτό της Κομοτηνής, μιας και όπως σημείωσε η Προϊστάμενη της Εφορίας Αρχαιοτήτων Ροδόπης κ. Χρύσα Καραδήμα, θεώρησαν πως πρέπει ο κ. Τριαντάφυλλος να μιλήσει στο «σπίτι» του, ως «οικοδεσπότης και καλεσμένος μας».
Η ομιλία αυτή όμως είχε και μια επιπλέον σημασία, μιας και για πρώτη φορά ο χώρος φιλοξένησε μια αμιγώς αρχαιολογική ομιλία για το κοινό της Κομοτηνής, ανοίγοντάς τον σε τέτοιου είδους εκδηλώσεις.
Άλλωστε πρόθεσή τους είναι να ανοίξουν ένα νέο κύκλο ομιλιών, όπως οι προηγούμενοι για την Ρωμαϊκή και Βυζαντινή Κομοτηνή, πάλι σε συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ και το ΔΠΘ που όμως θα φιλοξενείται τόσο στο κλειστό θέατρο του ΔΗΠΕΘΕ, αλλά και το Αρχαιολογικό Μουσείο Κομοτηνής, ώστε ο κόσμος να έρθει πιο κοντά σε αυτό.
Όταν δε ολοκληρωθεί και το πρόγραμμα της επανέκθεσης, για το οποίο ελπίζουν να έχουν πρόοδο την άνοιξη του 2018, θα έχει δημιουργηθεί και ένας πιο κατάλληλος χώρος για τέτοιες εκδηλώσεις εντός του μουσείου που δεν θα έχει τα πρακτικά προβλήματα που εμπόδιζαν μέχρι τώρα τη χρήση του μουσείου για τέτοιες εκδηλώσεις.
Αέρηδες και φτερωτές θεότητες
Ο κ. Τριαντάφυλλος ξεκίνησε την ομιλία του, την οποία διάνθισε με απεικονίσεις των θεμάτων της από την αρχαιότητα αλλά και την νεότερη τέχνη, με τους ανέμους, που αναπαριστώνται χαρακτηριστικά στους Αέρηδες, το μνημείο που βρίσκεται στην Πλάκα, όπου απεικονίζεται ο Αίολος μαζί με τους 8 κύριους ανέμους, Βορέα (Βόρειος), Καικία (Βορειοανατολικός), Απηλιώτη (Ανατολικός), Εύρο (Νοτιοανατολικό), Νότο, Λιψ (Νοτιοδυτικός), Ζέφυρο (Δυτικός) και Σκίρων (Βορειοδυτικός).
Ο Βορέας απεικονίζεται συνήθως με πυκνά μαλλιά και γένια, κρατώντας στα χέρια του ένα μεγάλο θαλασσινό κοχύλι, και ήταν ένας από τους σημαντικότερους αέρηδες, η κατοικία του οποίου ήταν στη Θράκη, και είχε σχέση με την Αττική, από όπου άρπαξε την Ωρείθυια, που είχε ερωτευτεί τρελά, από τις όχθες του Ιλισού, και την μετέφερε στη Θράκη.
Οι Αθηναίοι, που πίστευαν πως ο Βορέας τους είχε βοηθήσει στις Περσικές εκστρατείες βυθίζοντας τα πλοία των Περσών αρχικά στην χερσόνησο του Άθω και στη συνέχεια στο Αρτεμίσιο, δημιούργησαν ένα ιερό στο χώρο κοντά στον Ιλισό που πίστευαν ότι έγινε η αρπαγή της Ωρείθυιας.
Οι Βορεάδες, οι γιοί του Βορέα, που ήταν ονομαστοί για την ικανότητά τους να διασχίζουν με μεγάλες ταχύτητες τους αιθέρες, πήραν μέρος στην Αργοναυτική Εκστρατεία, όπου απάλλαξαν τον Φινέα από τις Άρπυιες, τα φτερωτά θηλυκά τέρατα, κόρες του Θαύμαντα και της Ωκεανίδας Ηλέκτρας και αδελφές της, αγγελιαφόρου των θεών, θεάς Ίριδας.
Ο κ. Τριαντάφυλλος αναφέρθηκε τόσο στις Άρπυιες όσο και στην Ίριδα, που μετέφερε και το νερό από την πηγή της Στύγας που χρησιμοποιούσαν οι θεοί, ενώ έκλεισε την ομιλία του με αναφορά στις Σειρήνες, τις γυναίκες με σώμα πουλιών που με το πανέμορφο τραγούδι τους προσείλκυαν τους ναύτες των πλοίων που πλησίαζαν στην περιοχή τους και προκαλούσαν στη συνέχεια την καταστροφή τους.
Ο τρόπος με τον οποίο τις απέφυγε ο Οδυσσέας είναι γνωστός, όμως απείλησαν και την επιτυχία της Αργοναυτικής εκστρατείας, κατά την οποία ο Ορφέας χρησιμοποίησε τη λύρα του, το τραγούδι της οποίας ξεπέρασε σε ομορφιά αυτό των Σειρήνων, ώστε να διαφύγουν χωρίς απώλειες.
{Πηγή δημοσίευσης: http://paratiritis-news.gr/, του Κωνσταντίνου Μαρκενδούδη14/12/2017}