Ούτε 5 λίτρα απλής βενζίνης δεν βάζουν οι οδηγοί πλέον με 10€. «Είμαστε θεατές σε ένα ράλι τιμών» επιβεβαιώνει ο πρόεδρος πρατηριούχων υγρών καυσίμων Ροδόπης Χρ. Ταπατζάς – Ροδόπη σύγκριση ετών 2020 & 2023: 43% πιο ακριβή η απλή βενζίνη, 63% πιο ακριβό το πετρέλαιο κίνησης
Ποιός ευθύνεται για τη ραγδαία αύξηση στις τιμές καυσίμων; Πόσο έχουν αυξηθεί σε σχέση με τους τελευταίους 3 μήνες και τα τελευταία 3 χρόνια στη Ροδόπη; Ποιές οι εκτιμήσεις για το πετρέλαιο θέρμανσης;
Την ανιούσα έχουν πάρει οι τιμές καυσίμων στη Ροδόπη, με κανένα να μη γνωρίζει πότε το ράλι θα σταματήσει κι οι τιμές θα σταθεροποιηθούν. Το πρόβλημα είναι πανευρωπαϊκό, πλην όμως παρατηρείται με ακόμη μεγαλύτερη ένταση στη χώρα μας εξαιτίας της υψηλής φορολογίας στα καύσιμα, ενώ ακόμη εντονότερα πλήττονται τα πρατήρια υγρών καυσίμων της Ροδόπης εξαιτίας της γνωστής γειτνίασης με τη φθηνότερη Βουλγαρία.
Παράλληλα, η άνοδος στις τιμές καυσίμων, συμπαρασύρει προς τα πάνω το μεταφορικό κόστος, άρα είναι ένας από τους παράγοντες που προκαλούν ανατιμήσεις προϊόντα και υπηρεσίες. Την ίδια ώρα, υπάρχει έντονη αγωνία για το τι μέλλει γενέσθαι, όταν ανοίξει το πετρέλαιο θέρμανσης για φέτος, καθώς εάν δεν υπάρξει ικανή κυβερνητική στήριξη, σε συνδυασμό με τις ακριβές τιμές, η θέρμανση θα γίνει πολυτέλεια.
Οι τιμές καυσίμων στη Ροδόπη
Ο «Χ» παρουσιάζει τις επίσημες μέσες τιμές καυσίμων στο Νομό Ροδόπης, όπως αυτές καταγράφονται από τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Υγρών Καυσίμων του Υπουργείου Ανάπτυξης.
Έτσι στις 19 Σεπτεμβρίου 2023 στη Ροδόπη η απλή βενζίνη (αμόλυβδη 95 οκτανίων) πωλούταν 2,047€/λίτρο. Πολύ απλά, οι Κομοτηναίοι με 10€ δεν βάζουν ούτε… 5 λίτρα απλής βενζίνης. Αντίστοιχη είναι κι η πανελλαδική τιμή. Στα υπόλοιπα καύσιμα: Η αμόλυβδη 100οκτ κοστίζει 2,2€/λίτρο, το πετρέλαιο κίνησης 1,839€/λίτρο και το υγραέριο κίνησης 0,913€/λίτρο.
Πριν ένα μήνα ακριβώς, δηλαδή στις 19 Αυγούστου 2023, οι τιμές ήταν πιο φτηνές, με την απλή βενζίνη κάτω από 2€ και συγκεκριμένα στα 1,985€/λίτρο, την αμόλυβδη 100οκτ στα 2,159€/λίτρο, το πετρέλαιο κίνησης στα 1,737€/λίτρο και το υγραέριο κίνησης στο 0,897€/λίτρο.
Πριν δύο μήνες, δηλαδή στις 19 Ιουλίου 2023, οι τιμές ήταν ακόμη πιο χαμηλές, με την απλή βενζίνη στα 1,895€/λίτρο, την αμόλυβδη 100οκτ στα 2,113€/λίτρο, το πετρέλαιο κίνησης στα 1,599€/λίτρο και το υγραέριο κίνησης στο 0,861€/λίτρο.
Νέα χρονιά, νέες αυξήσεις
Κάθε χρόνο και πιο ακριβή είναι η βενζίνη και συνολικά τα καύσιμα στη Ροδόπη, αλλά και πανελλαδικά, από το 2020 μέχρι και σήμερα.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που συγκεντρώσαμε και παρουσιάζουμε συγκριτικά, στις 19 Σεπτεμβρίου 2023 η απλή (αμόλυβδη 95οκτ) πωλείται 2,047€/λίτρο. Την ίδια μέρα πριν ένα χρόνο, το 2022, η απλή πωλούταν 1,965€/λίτρο, δηλαδή αυξήθηκε κατά 4,5%. Πριν δύο χρόνια, το 2021, πωλούταν 1,715€/λίτρο, δηλαδή αυξήθηκε κατά 20% σε σχέση με φέτος. Πριν τρία χρόνια, το 2020, πωλούταν 1,431€/λίτρο, δηλαδή αυξήθηκε κατά 43% σε σχέση με φέτος.
Την ίδια χρονιά, το 2020, ενδεικτικά καταγράφουμε ότι το πετρέλαιο κίνησης πωλούταν έναντι 1,128€/λίτρο, δηλαδή φέτος (1,839€/λίτρο) είναι 63% πιο ακριβό σε σχέση με πριν τρία χρόνια.
«Φωνάζουμε εδώ και χρόνια»
Η απλή βενζίνη παγιώνεται άνω των 2€/λίτρο στη χώρα μας, τιμή που θεωρούταν εξωφρενικά υψηλή πριν μερικά χρόνια. «Το τελευταίο τρίμηνο είμαστε θεατές σε ένα ράλι τιμών, με αστάθμητους παράγοντες με τους οποίους δεν μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα» για την πορεία των τιμών από εδώ και στο εξής, σημείωσε ο πρόεδρος πρατηριούχων υγρών καυσίμων Ν. Ροδόπης Χρήστος Ταπατζάς μιλώντας στο ράδιο Χρόνος 87.5fm.
Χαρακτήρισε το φαινόμενο ανόδου των τιμών στα καύσιμα παγκόσμιο, αλλά πρόσθεσε ότι «στη δική μας χώρα γιγαντώνεται ακόμη περισσότερο από τις υψηλές φορολογίες και τους δασμούς στα καύσιμα».
Ο πρατηριούχος πρότεινε να φορολογηθούν «άλλα βαλάντια και να αφήσουν λίγο ήσυχο το κομμάτι των καυσίμων» αλλά, όπως παρατήρησε, «φαίνεται πως δεν είναι πρόθυμοι να το κάνουν. Το φωνάζουμε χρόνια τώρα».
Ποιός φταίει;
Σύμφωνα με τα λεγόμενα του Χρήστου Ταπατζά για την τελική τιμή πώλησης δεν ευθύνονται οι πρατηριούχοι, καθώς υπάρχει πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, το οποίο μάλιστα δεν εξαντλούν. «Λειτουργούμε κάτω από δύσκολες συνθήκες τα πρατήρια» είπε και πρόσθεσε: «αυτοί που ευθύνονται δεν τους ακουμπάνε καθόλου, ενώ εμείς οι πρατηριούχοι -που είμαστε ο τελευταίος κρίκος της αλυσίδας- επιβαρυνόμαστε με πλαφόν και ξανά με μέτρα».
Όλα τα επίσημα στοιχεία δείχνουν πως οι μεγάλοι της αγοράς, δηλαδή πρωτίστως τα διυλιστήρια, βρίσκονται πίσω από την ακρίβεια στα καύσιμα, καθώς -όπως διαπίστωσε η Επιτροπή Ανταγωνισμού- το 2022 σχεδόν διπλασίασαν τα περιθώρια κέρδους τους.
Ο ανταγωνισμός μεταξύ των διυλιστηρίων είναι εξαιρετικά ασθενής, καθώς υπάρχει υψηλός βαθμός συγκέντρωσης και οι τιμές των δύο ομίλων στα βασικά προϊόντα (αμόλυβδη, πετρέλαιο κίνησης) ουσιαστικά ταυτίζονται, όπως παρατηρεί η Επιτροπή.
Ό,τι ανεβαίνει… δεν κατεβαίνει
Τα πρώιμα ευρήματα από τη χαρτογράφηση της αγοράς καυσίμων, στην οποία προχώρησε η Επιτροπή και δημοσιεύονται στο ενημερωτικό της δελτίο για τον Αύγουστο έχουν ιδιαίτερη σημασία, καθώς έχει κινηθεί η διαδικασία κανονιστικής παρέμβασης στον κλάδο, δεδομένου ότι διαπιστώνεται πως η Ελλάδα έχει από τις ακριβότερες τιμές προ φόρων στην Ευρώπη, ενώ παρατηρούνται ασυμμετρίες στη διαμόρφωση των τιμών (οι διεθνείς αυξήσεις περνούν πολύ γρήγορα, οι μειώσεις καθυστερούν: φαινόμενο «πυραύλων και φτερών»).
Η Επιτροπή προαναγγέλλει ότι η κανονιστική παρέμβαση θα δημοσιευθεί τον Οκτώβριο και από τα συμφραζόμενα προκύπτει ότι είναι πιθανό να προτείνει μέτρα για το άνοιγμα της αγοράς.
Ντόμινο ακρίβειας
Η ακρίβεια στα καύσιμα συμπαρασύρει σε ανατιμήσεις μία σειρά από προϊόντα και υπηρεσίες του πρωτογενούς τομέα, της εφοδιαστικής αλυσίδας, της βιομηχανίας και των μεταφορών. «Όλα ανεβαίνουν. Το ελληνικό νοικοκυριό αδυνατεί να ανταπεξέλθει στα έξοδα» αναγνώρισε ο πρόεδρος των πρατηριούχων Χρήστος Ταπατζάς.
Τέλος, αναφορικά με το πετρέλαιο θέρμανσης, η κυκλοφορία του οποίου αναμένεται «να ανοίξει» το επόμενο διάστημα, πρατηριούχοι αλλά και καταναλωτές, τελούν σε στάση αναμονής. Δεδομένο μέχρι στιγμής είναι πως οι τιμές θα είναι τσιμπημένες, ωστόσο εκεί που εστιάζουν όλοι την προσοχή τους είναι εάν θα υπάρξει ικανή κυβερνητική στήριξη με επίδομα πετρελαίου ή όχι. Εάν, πάντως, επιβεβαιωθούν οι πιο αρνητικές προβλέψεις για -συγχρόνως- μείωση της επιδότησης κι αύξηση των τιμών «να είστε σίγουρος ότι πολλά σπίτια θα μείνουν χωρίς θέρμανση κι είναι πολύ λυπηρό, γιατί αυτό το αγαθό δεν πρέπει να λείπει από κανένα σπίτι» κατέληξε ο Χρήστος Ταπατζάς.
{Πηγή δημοσίευσης: https://xronos.gr/, του Διονύση Βοργιά, 21/9/2023}