Τους ασκούς του Αιόλου άνοιξε η δήλωση του προέδρου της Εγνατία Οδός Α.Ε. Απόστολου Αντωνούδη ότι από τη μία λήγει το ελευθέρας στις 31/12 από την άλλη ξεκινάει η κατασκευή του σταθμού διοδίων στο Αρδάνιο νομού Έβρου. Οι φορείς βλέπουν την Θράκη να γεμίζει διόδια και δικαίως φωνάζουν για αδικία εις βάρος της περιοχής, καλώντας την κυβέρνηση να ακούσει.
Λήγει και με τη ‘βούλα’ το ελευθέρας
Στις 31/12 λήγουν οι κάρτες ελεύθερης διέλευσης από τα διόδια της Μέστης και δεν θα ανανεωθούν πλην αυτών που οι δικαιούχοι τους είναι άνεργοι ή ΑμεΑ. Μιλώντας στο περιθώριο του Αναπτυξιακού Συνεδρίου της ΓΑΙΑ ΟΣΕ στην Αλεξανδρούπολη, ο κος Αντωνούδης επιβεβαίωσε ότι – με τα έως τώρα δεδομένα – στο τέλος του έτους λήγει η διάρκεια των καρτών ελεύθερης διέλευσης από τα διόδια της Μέστης για τους μόνιμους κατοίκους, και – με τα μέχρι τώρα δεδομένα -δεν πρόκειται να ανανεωθούν.
Παράλληλα, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2019 θα τεθεί σε λειτουργία το αναλογικό σύστημα χρέωσης των διοδίων αφού έχουν εκκινήσει οι σχετικές διαδικασίες, σύμφωνα πάντα με τις εξαγγελίες. Σε ό,τι αφορά την ελεύθερη διέλευση αυτή θα εξακολουθήσει να ισχύει για ανέργους και ΑμεΑ ενώ για όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες δικαιούχων γίνεται μια διαβούλευση αλλά κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα που θα καταλήξει.
“Για την πρόθεση της κυβέρνησης να σταματήσει το ελευθέρας για τους κατοίκους του νομού αντιδρούμε”, είπε στον “Χ” ο πρόεδρος του ΕΒΕΡ Αντώνης Γραβάνης, προσθέτοντας “ήδη οι επιπτώσεις των διοδίων στις χιλιομετρικές αποστάσεις – αλλά και οι υψηλές τιμές στα καύσιμα – έχουν δημιουργήσει προβλήματα στο κόστος μεταφοράς προϊόντων και εμπορευμάτων, κάτι που πλήττει την τοπική οικονομία και επιχειρηματικότητα.Πρέπει η κυβέρνηση να καταλάβει ότι εδώ στην ακριτική Θράκη δίνουμε αγώνα επιβίωσης ως επιχειρήσεις και να μας δώσει κίνητρα για να συνεχίσουμε την ανάπτυξη των επιχειρήσεών μας“. Εξήγησε ότι στα σκαριά είναι επιστολή προς τον υπουργό Μεταφορών.
“Θα αναλάβω να μιλήσω και με τους υπόλοιπους δημάρχους από τους Δήμους των οποίων περνάει η Εγνατία για να δούμε το ζήτημα”, είπε από θέσης του ο δήμαρχος Κομοτηνής Γιώργος Πετρίδης, προσθέτοντας “είναι κάτι που έχουμε κατακτήσει και πρέπει να διατηρήσουμε”.
Επιπλέον, αναμένονται τα πορίσματα προσφυγών που έχουν γίνει στο ΣτΕ για τη λειτουργία του σταθμού διοδίων της Μέστης. Αυτή που έχει κάνει ο Δήμος Αλεξανδρούπολης έχει συζητηθεί ήδη και αναμένεται η απόφαση, ενώ στις 16/04 θα συζητηθεί και αυτή που έχει κάνει η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Υπ’ ατμόν ο Έβρος για τα διόδια του Αρδανίου
Την ίδια ώρα υπ’ ατμόν είναι ο νομός Έβρου αλλά κι όλοι οι Θρακιώτες έμποροι για τα διόδια τους Αρδανίου, καθώς ο Απόστολος Αντωνούδης, ο οποίος είπε ότι οι εργασίες κατασκευής του σταθμού θα ξεκινήσουν περί τα μέσα Ιανουαρίου και θα έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος της Άνοιξης, οπότε και ο σταθμός θα ξεκινήσει να λειτουργεί.
Η δήλωση αυτή έγινε στο περιθώριο του Αναπτυξιακού Συνεδρίου της ΓΑΙΑΟΣΕ στην Αλεξανδρούπολη και το γαϊτανάκι των αντιδράσεων άρχισε ήδη. “Τί μπορεί να κάνει ένας δήμαρχος;” αναρωτήθηκε ο δήμαρχος Αλεξανδρούπολης και πρόεδρος της ΠΕΔ ΑΜ-Θ Βαγγέλης Λαμπάκης για να απαντήσει μόνος του: “Μπορεί να κάνει τίποτα και τα πάντα. Εμείς ήμασταν πάντα μπροστάρηδες σε αγώνες και θα είμαστε και πάλι, αλλά καλώ και τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ από τον Έβρο και τη Ροδόπη να αγωνιστούμε όλοι μαζί. Όμως, θα έρθουν οι βουλευτές;”.
Προφανώς η στάση του Δήμου Αλεξανδρούπολης είναι αρνητική ως προς την εγκατάσταση σταθμού διοδίων στο Αρδάνιο του Έβρου, ο οποίος θα κόψει τη Θράκη σε τέσσερα κομμάτια, αν συνυπολογίσει κανείς τα ήδη υπάρχοντα διόδια της Μέστης και του Ιάσμου.
“Η Εγνατία Οδός και το ΤΑΙΠΕΔ είναι ανακόλουθοι”, σχολίασε ο αντιπεριφερειάρχης Έβρου Δημήτρης Πέτροβιτς που κάλεσε το Ταμείο και την εταιρία να προσδιορίσουν επακριβώς τη χωροθέτηση του σταθμού, καθώς η τοπική κοινωνία έχει μεν εκφραστεί αρνητικά για τα διόδια του Αρδανίου, αλλά σε ένδειξη καλής θέλησης, είχε δοθεί συγκατάθεση για την κατασκευή του στους Κήπους πλησίον του μεθοριακού σταθμού.
Κατά την άποψη του κου Πέτροβιτς η χωροθέτηση στους Κήπους απαλλάσσει τους μόνιμους κατοίκους του Έβρου από την καταβολή του τέλους διέλευσης, το οποίο θα επιβαρύνει τους επισκέπτες της Ελλάδας από την Τουρκία και ταυτόχρονα ικανοποιεί την πολιτειακή δέσμευση έναντι των Ευρωπαίων εταίρων.
Τις προσεχείς ημέρες ο κος Πέτροβιτς θα επιδιώξει επικοινωνία τόσο με το ΤΑΙΠΕΔ, όσο και με την Εγνατία Οδό ΑΕ.
Οι δύο αυτοί φορείς θα λάβουν επιστολή και από τον πρόεδρος του Επιμελητηρίου Έβρου Χριστόδουλο Τοψίδη, που επίσης εξανέστη στο άκουσμα της είδησης. “Δεν μπορεί ο Έβρος να γίνει σαν τη Βόρεια και τη Νότια Κορέα”, είπε ο κος Τοψίδης για να υπερθεματίσει την αγωνία του από το γεγονός ότι τα διόδια του Αρδανίου θα “κόψουν στη μέση” τον νομό.
Και ο ίδιος είπε ότι πρέπει να ξεκαθαριστεί με ακρίβεια η χωροθέτηση των διοδίων, με προτεινόμενη θέση τους Κήπους και όχι το Αρδάνιο ώστε να μην επηρεαστεί η απρόσκοπτη κίνηση των οχημάτων στον κεντρικό (και μοναδικό) οδικό άξονα του Έβρου.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι αν όντως ο σταθμός των διοδίων χωροθετηθεί στο Αρδάνιο, η διέλευση των οχημάτων από αυτόν θα είναι υποχρεωτική αφού στον Έβρο δεν υπάρχει εναλλακτική διαδρομή αν κάποιος θέλει να τον διασχίσει από άκρου εις άκρον.
Ο κάθετος άξονας Αρδάνιο – Ορμένιο είναι ο μοναδικός δρόμος που υπάρχει εκεί.
{Πηγή δημοσίευσης: https://www.xronos.gr/, 11/12/2018}