Η Οδύσσεια μας διδάσκει με υπέροχο τρόπο την τέχνη της επιβίωσης. Αντικείμενο αυτής της μεγάλης ποίησης δεν είναι η περιπλάνηση του Οδυσσέα, ο Οδυσσέας δεν είναι πια ο παλιός κυνηγός της περιπέτειας. Κυρίαρχος πάνω απ’ όλα στέκει ο Νόστος. Όταν η ανάγκη μας οδηγεί στη μακρινή ξενιτιά και μας αποσπά από τις ρίζες μας, ο γυρισμός στο σπίτι αποτελεί πάντα ένα είδος επιστροφής στον εαυτό μας.
Θεατρικές και μουσικές παραστάσεις, αναλόγια, performance, αναγνώσεις, συζητήσεις, προβολές και ολόκληρο το 3ο Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος, αντλούν τη θεματική τους από την Οδύσσεια του Ομήρου.
Το Φεστιβάλ λοιπόν, φέτος θα απλωθεί πέρα από το αρχαίο θέατρο, στον παράλιο χώρο της Καβάλας, στους κόρφους της, στις αμμουδιές της, στα λιμανάκια και στις γωνιές της τις απάνεμες. Στον παλιό ταρσανά, στον λιμενοβραχίονα, στον Φάρο και σε άλλα απρόσμενα μέρη.
Στο αρχαίο θέατρο των Φιλίππων – τιμώντας τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από τη Γενοκτονία των Ποντίων – θα ακουστεί η Οδύσσεια στην Ποντιακή διάλεκτο σε μετάφραση Παύλου Κοτανίδη από τον ηθοποιό Γιώργο Κοτανίδη και τον δεξιοτέχνη της ποντιακής λύρας Παναγιώτη Κογκαλίδη.
Στο Καρνάγιο, στην πόλη της Καβάλας – χώρο που εγκαινίασε θεατρικά πέρσι το Φεστιβάλ – το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Φιλίππων θα παρουσιάσει την παράσταση Ο Οδυσσέας ποιητής και ραψωδός με τον Άρη Λεμπεσόπουλο στον ρόλο του Οδυσσέα, του αφηγητή και του ραψωδού.
Στον ίδιο χώρο θα επαναληφθεί η περσινή επιτυχία του Φεστιβάλ Φιλίππων Βάρδα Μπένε, μια παράσταση για τα ψαροκάικα της Καβάλας και την ιστορία τους που τρεμοσβήνει.
Στο Φάρο, τον προαύλιο χώρο του 7ου Δημοτικού Σχολείου, ο Μιχάλης και ο Παντελής Καλογεράκης, με αφορμή τη μετάφραση της Οδύσσειας στο Κρητικό ιδίωμα από τον Γεώργιο Ψυχουντάκη, παρουσιάζουν από τη ραψωδία ι το επεισόδιο με τον Πολύφημο και τους Κύκλωπες ενώ ταυτόχρονα τραγουδούν από τον Ερωτόκριτο τις ιστορίες του Καραμανίτη και όλων των άλλων αρχοντόπουλων που κονταροχτυπιούνται για την αγάπη της Αρετούσας, αναδεικνύοντας τη συνέχιση μιας παράδοσης αιώνων. Στον ίδιο χώρο, με τίτλο Γιατί ο Όμηρος σήμερα; δύο συγγραφείς και μελετητές της Οδύσσειας, ο Γιώργης Γιατρομανωλάκης και ο Κώστας Ακρίβος, απαντούν στο ερώτημα γιατί επιβάλλεται να διαβάζουμε σήμερα τον Όμηρο.
Παράλληλα, οι σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, με τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Γιάννη Ρήγα, ανεβάζουν μια παράσταση βασισμένη στις περιπέτειες του Οδυσσέα στη χώρα των Κυκλώπων, ενώ «ξαφνιάζουν» τους περαστικούς στους δρόμους της πόλης, με απρόσμενες δράσεις γύρω από την Οδύσσεια.
Μετά από παραγγελία του Φεστιβάλ, ο ποιητής Κωνσταντίνος Παπαχαράλαμπος θα παρουσιάσει σε έναν εναλλακτικό χώρο τη performance Οδυσσέα, κάνε μου like, σε μια αναζήτηση του Οδυσσέα στη σημερινή εποχή των social media.
Στον Λιμενοβραχίονα, απέναντι από το Μονόπετρο, δύο ηθοποιοί διαβάζουν το νέο έργο του συγγραφέα Θεόδωρου Γρηγοριάδη, The Golden Odyssey, που γράφτηκε ειδικά για το φετινό Φεστιβάλ.
Στον θερινό κινηματογράφο «Ζέφυρο», σε συνεργασία με το Ελληνικό Ίδρυμα Ιστορικών Μελετών και την Κινηματογραφική Λέσχη Σ.Φ.Γ.Τ. Καβάλας, θα προβληθεί το ιστορικό ντοκιμαντέρ Η Ανατολή έδυσε. Το έργο θα προλογίσει η παραγωγός – ιστορική σύμβουλος, Ειρήνη Σαρίογλου.
Και φυσικά στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων, τον ιστορικό πυρήνα του Φεστιβάλ, όπως κάθε χρόνο, θα υποδεχθούμε τις μεγάλες παραστάσεις αρχαίου δράματος του Φεστιβάλ Αθηνών κι Επιδαύρου, παραγωγές του Εθνικού, ΚΘΒΕ, ΔΗΠΕΘΕ αλλά και του ελεύθερου θεάτρου. Το πρόγραμμα φέτος ανοίγει με τις Νεφέλες του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, ενώ ακολουθεί συναυλία της Ορχήστρας Κυκλάδων και της χορωδίας της Καβάλας «ΣυνΩΔΗπόροι», σε έργα του Νίκου Κυπουργού. Το Φεστιβάλ κλείνει με ένα μεγάλο αφιέρωμα του Γιώργου Νταλάρα στον ποιητή Μάνο Ελευθερίου.
Θοδωρής Γκόνης
Καλλιτεχνικός Διευθυντής, Φεστιβάλ Φιλίππων & ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας
[Δείτε εδώ το πρόγραμμα του φεστιβάλ]
{Πηγή δημοσίευσης: https://xanthi2.gr/, 27/6/2019}