Ως γνωστόν, η αγορά της Αλεξανδρούπολης κινείται και από τους αλλοδαπούς τουρίστες που επισκέπτονται την πόλη κατά τη διάρκεια του έτους και όπως κάθε χρόνο οι αγοραστικές τους τάσεις αποτυπώνονται στην ετήσια έρευνα που δημοσιεύεται από τον Εμπορικό Σύλλογο της πόλης.
Στην φετινή έκθεση –που δημοσιοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες- όμως, φαίνεται ότι οι αγοραστικές συνήθειες των τουριστών που επέλεξαν την Αλεξανδρούπολη το 2017 διαφοροποιήθηκαν σε σχέση με άλλες χρονιές, ενώ υπάρχει και μία εθνικότητα που δεν ξοδεύει χρήματα στα καταστήματα εστίασης της πόλης.
Έτσι λοιπόν και στο 2017 επτά (7) στους δέκα (10) επιχειρηματίες (70,30%) πραγματοποίησαν πωλήσεις σε αλλοδαπούς καταναλωτές με το μέσο ποσοστό συμμετοχής τους στους ετήσιους τζίρους των πρώτων να ανέρχεται στο 6,56%, μειωμένο όμως κατά σχεδόν μιάμιση μονάδα σε σχέση με το 2016, χρονιά κατά την οποία η συμμετοχή είχε καταγράψει την ανώτατη τιμή της και υπολογιζόταν στο 8,00% (πάντοτε σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των συμμετεχόντων στην έρευνα).
Την πλειοψηφία των αλλοδαπών καταναλωτών της Αλεξανδρούπολης καταλαμβάνουν για μία ακόμη χρόνια οι Τούρκοι επισκέπτες με ποσοστό που ανέρχεται στο 46,32%.
Το ποσοστό αυτό όμως παρουσιάζεται αισθητά μειωμένο σε σχέση τόσο με εκείνο της προηγούμενης καταγραφής του 2016 με μία μείωση της τάξεως του 10% κατά προσέγγιση, όσο και του 2015. Εντούτοις, η μείωση της κατανάλωσης των Τούρκων επισκεπτών δεν ακολουθεί τις οδικές αφίξεις που καταγράφονται στο συνοριακό σημείο διέλευσης των Κήπων. Μάλιστα οι Οδικές Αφίξεις μη κατοίκων (στη πλειοψηφία τους αποτελούνται από Τούρκους πολίτες) στους Κήπους στο πρώτο εννιάμηνο του 2017, όπως αυτές παρουσιάζονται από τον ΣΕΤΕ, έχουνε ήδη φτάσει σε απόλυτους αριθμούς τις συνολικές αφίξεις όλου του 2016, και προφανώς αναμένεται να τις ξεπεράσουν κατά πολύ με την ενσωμάτωση των στοιχείων του τελευταίου τριμήνου του 2017.
Σταθερά αυξητικές τάσεις εμφανίζει την τελευταία τριετία η κατανάλωση των Βούλγαρων τουριστών στις τοπικές επιχειρήσεις με το ποσοστό συμμετοχής τους στο μείγμα τουριστών-καταναλωτών της Αλεξανδρούπολης να ανέρχεται στο 29,57% αυξημένο κατά προσέγγιση κατά 10% σε σχέση με την καταγραφή του 2016.
Στην τρίτη θέση εμφανίζονται οι Ρουμάνοι τουρίστες με το ποσοστό τους στο Μείγμα να εμφανίζεται σχετικά σταθερό με τάσεις οριακής μείωσης και να προσδιορίζεται ως ποσοστό συμμετοχής επί του συνόλου στο 8,09%.
Οριακή αύξηση καταγραφεται στην κατανάλωση των Ρώσων τουριστών οι οποίοι εμφανίζονται με ένα ποσοστό συμμετοχής της τάξεως του 7,35%, αρκετά όμως μακριά από την πρώτη καταγραφή του 2013.
Εντυπωσιακά είναι τα δεδομένα για τους Σέρβους επισκέπτες-καταναλωτές, σύμφωνα πάντα με τις απαντήσεις των συμμετεχόντων (στην έρευνα) επιχειρηματιών, οι οποίοι διπλασιάζουν την συμμετοχή τους στο μείγμα τουριστών-καταναλωτών της Αλεξανδρούπολης καταγράφοντας ένα ποσοστό της τάξεως του 4,41%. Λαμβάνοντας μάλιστα υπόψιν το γεγονός ότι πρόκειται για ιδιαίτερα ορθολογικούς και συνετούς καταναλωτές, σύμφωνα με το επικαιροποιημένο καταναλωτικό προφίλ της εν λόγω εθνικότητας που διατηρεί ο Εμπορικός Σύλλογος Αλεξανδρούπολης, προκύπτει – με επιφύλαξη – πως η αύξηση του ποσοστού των Σέρβων στο Μείγμα οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση της παρουσίας τους στην Αλεξανδρούπολη. Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο που αφορά την συγκεκριμένη εθνικότητα και ενισχύει την ποιότητά τους ως καταναλωτές, είναι ότι η συμμετοχή τους στο Μείγμα προκύπτει αποκλειστικά και μόνο από αγορές τους σε εμπορικά καταστήματα και όχι από την παρουσία τους σε επιχειρήσεις Καφέ- Εστίασης όπου δεν υπάρχει καμία καταγραφή.
Πάντως, πρωταθλητής για μία ακόμη χρονιά, όπως αναμενόταν, είναι ο κλάδος της Εστίασης – Καφέ με τις πωλήσεις των σχετικών καταστημάτων σε τουρίστες να καταλαμβάνουν περισσότερο από το ένα τέταρτο (1/4) των ετήσιων οικονομικών τους αποτελεσμάτων και να ανέρχονται στο 26,08%.
Το συγκεκριμένο μάλιστα ποσοστό παρουσιάζεται ενισχυμένο κατά 50% σε σχέση με την καταγραφή του έτους 2016 για τον εν λόγω κλάδο όπου η συνεισφορά βρισκόταν στο 17,55%.
Όλοι οι υπόλοιποι κλάδοι καταγράφουν σημαντικές απώλειες στις πωλήσεις σε αλλοδαπούς.
Αξιοσημείωτη τέλος είναι η παντελής απουσία ξένων καταναλωτών από τα καταστήματα των Ηλεκτρικών ειδών και Νέας Τεχνολογίας αλλά και από τα καταστήματα πώλησης Εσωρούχων, τα προϊόντα των οποίων βρισκόταν στις πρώτες θέσεις των προτιμήσεων των τουριστών τα προηγούμενα χρόνια σύμφωνα με τις αρχικές καταγραφές του Εμπορικού Συλλόγου Αλεξανδρούπολης, ενώ για πρώτη φορά πωλήσεις σε αλλοδαπούς καταγράφουν οι επιχειρήσεις εμπορίας Λευκών Ειδών.