Ένα 4θεσιο Δημοτ. Σχολείο στην Σταυρούπολη για όλα τα χωριά της περιοχής!

Δείγμα «γήρανσης» της ορεινής περιοχής… – Η Δ/ντρια Α’ Βάθμιας Εκπ/σης Ν. Ξάνθης, μας «ξεναγεί» σε όλα τα σχολεία και εξηγεί τους λόγους συρρίκνωσης…

Μπορεί στο πρόσφατο παρελθόν να είχαν προκληθεί ποικίλα σχόλια αναφορικά με το κλείσιμο μειονοτικών σχολείων στον Νομό Ξάνθης, ωστόσο η ίδια ακριβώς διαδικασία ακολουθείται και για όλα τα δημόσια σχολεία της περιοχής. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το τετραθέσιο Δημοτικό Σχολείο Σταυρούπολης, που εξυπηρετεί τους μικρούς μαθητές όλων των οικισμών της Σταυρούπολης αλλά και παιδιά από το… Παρανέστι, εάν οι γονείς τους εργάζονται στην δική μας Περιφερειακή Ενότητα.

Ένα ακόμη παράδειγμα, αποτελεί το Δημοτικό Σχολείο Πολυσίτου, που δύναται να φιλοξενήσει και μαθητές από κοντινά χωριά της Π.Ε Ροδόπης, ενώ την ίδια ώρα τα Δημοτικά σε Εξοχή και Άβατο, είναι τα μοναδικά τριθέσια που έχουν απομείνει στον Νομό Ξάνθης, όπως εξηγεί μιλώντας στην «Θ» η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης κ. Εύη Στυλιανίδου, τονίζοντας ότι «περνώντας τα χρόνια, οι γονείς αναγνωρίζουν ότι οι ανάγκες των παιδιών τους είναι μεγάλες και αυτές θα μπορούν να ικανοποιούνται σε μεγάλα, εξαθέσια – και άνω – σχολεία, που παρέχουν όλο το εύρος των εκπαιδευτικών παροχών της πολιτείας».

«ΔΥΟ ΤΡΙΘΕΣΙΑ ΚΑΙ ΔΥΟ ΤΕΤΡΑΘΕΣΙΑ, ΕΧΟΥΝ ΜΕΙΝΕΙ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΗΝ Π.Ε ΞΑΝΘΗΣ – ΕΞΑΘΕΣΙΑ ΚΑΙ ΑΝΩ, ΟΛΑ ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ»

Πιο αναλυτικά, η κ. Στυλιανίδου εξήγησε στην «Θ» ότι «θα αναφερθώ σε περιπτώσεις που έχουμε μετακίνηση μαθητών από μικρούς οικισμούς και από διθέσια και τριθέσια (μικρά) σχολεία, σε εξαθέσια. Περνώντας τα χρόνια, οι γονείς αναγνωρίζουν ότι οι ανάγκες των παιδιών τους είναι μεγάλες και αυτές θα μπορούν να ικανοποιούνται σε μεγάλα, εξαθέσια – και άνω – σχολεία, που παρέχουν όλο το εύρος των εκπαιδευτικών παροχών της πολιτείας (π.χ. ειδικότητες πληροφορικής, θεάτρου, εικαστικών, αγγλικών, γυμναστές κλπ). Όλα αυτά οι γονείς τα απαιτούν για την καλύτερη εκπαίδευσης των παιδιών τους. Έτσι λοιπόν, βλέπουμε μετακινήσεις των παιδιών από μικρότερους οικισμούς σε μεγαλύτερα σχολεία. Αυτήν την στιγμή, σε όλη την Π.Ε Ξάνθης, δεν υπάρχουν διθέσια δημόσια σχολεία, παρά έχουν μείνει ένα τριθέσιο στην Εξοχή, ένα τριθέσιο στο Άβατο και δύο τετραθέσια σε Σταυρούπολη και Εράσμιο (που είναι κέντρα όλων των γύρω οικισμών).

Τα παιδιά συγκεντρώνονται στα εξαθέσια σχολεία και είμαστε πολύ ευχαριστημένοι, γιατί έτσι θα μπορούν να έχουν όλα τα εκπαιδευτικά οφέλη που τους παρέχουμε».

«ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗΣ, ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΩΝ ΧΩΡΙΩΝ – ΔΙΕΔΡΙΚΟ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΑΣΜΙΟΥ – ΚΑΙ ΑΠΟ ΑΛΛΑ ΧΩΡΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΕ ΕΞΟΧΗ ΚΑΙ ΑΒΑΤΟ»

Πως εξυπηρετούνται όμως τα παιδιά της ορεινής και πεδινής περιοχής, που δεν έχουν σχολείο στο χωριό τους;

Σύμφωνα με την κ. Στυλιανίδου, «Το Δημοτικό Σχολείο Σταυρούπολης, εξυπηρετεί τα χωριά Δαφνώνα, Κομνηνά, Καρυόφυτο, Δρυμιά και ό,τι είναι γύρω – γύρω και σε μερικές περιπτώσεις εξυπηρετεί και παιδιά από το Παρανέστι, εάν οι γονείς τους δουλεύουν στην δική μας περιφερειακή ενότητα. Έχουμε δηλαδή και τέτοιες μετακινήσεις. Το ίδιο συμβαίνει και από την ανατολική πλευρά, όπου – για παράδειγμα – στον Πολύσιτο μπορούμε να έχουμε και παιδιά κοντινότερα προς τον Πολύσιτο, από την Π.Ε Ροδόπης. Όταν αυτό ζητείται από τους γονείς και έχουμε αυτήν την δυνατότητα, τα δεχόμαστε και γίνεται η εγγραφή τους. Το Δημοτικό Σχολείο Ερασμίου, είναι διεδρικό. Έχει δηλαδή δύο σημεία αναφοράς. Οι δυο τάξεις είναι στα Μάγγανα και οι δυο τάξεις στο Εράσμιο. Παλαιότερα ήταν τρριεδρικό. Εξυπηρετεί όλους τους γύρω οικισμούς (π.χ. Δασοχώρι, Δάφνη κ.ο.κ). Σε Εξοχή και Άβατο εξυπηρετούνται και τα παιδιά των γύρω οικισμών, αν δεν υπάρχει δημόσιο σχολείο. Π.χ. δεν υπάρχει δημόσιο σχολείο το Δέκαρχο και άρα τα παιδιά θα πάνε στην Εξοχή. Η Εξοχή εξυπηρετεί επίσης και άλλα χωριά. Όλα τα υπόλοιπα σχολεία είναι εξαθέσια και άνω και με την ίδια λογική εξυπηρετούν τους γύρω οικισμούς, αν δεν υπάρχει σχολείο. Αντιστοίχως, το ίδιο γίνεται και στα μειονοτικά».

«ΔΕΝ ΚΛΕΙΝΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ ΣΧΟΛΕΙΟ – Η ΟΠΟΙΑ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΓΙΝΕΤΑΙ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ Ή ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗΣ»

«Πρέπει να πούμε ότι εμείς δεν κλείνουμε σχολείο. Το σχολείο κλείνει κατά συνέπεια των αιτημάτων των γονέων που ζητούν για τα παιδιά τους να μετακινούνται σε μεγαλύτερο σχολείο για περισσότερα εκπαιδευτικά οφέλη. Δεν συγχωνεύουμε δηλαδή ένα μικρό σχολείο σε ένα άλλο μικρό, αλλά σε μεγαλύτερο. Τα παιδιά από ένα διθέσιο, θα πάνε σε ένα εξαθέσιο και τότε εγκρίνουμε και την μετεγγραφή τους. Εκτός εάν κάποιοι μετοικήσουν για λόγους εργασίας,  κατοικίας κλπ. Εκεί το δεχόμαστε, αλλά αν δεν υπάρχουν αυτοί οι λόγοι και συντρέχουν εκπαιδευτικοί λόγοι (οφέλη) θα είναι σε μεγαλύτερης οργανικότητας σχολείο. Αν δηλαδή ένας γονέας πει – για παράδειγμα – ότι «δεν θέλω να πάει το παιδί μου στο Δημοτικό Ερασμίου αλλά στο Δημοτικό Διομήδειας», εάν δεν έχει λόγους κατοικίας στην Διομήδεια, δεν μπορεί να πάει. Όταν είναι σε εξαθέσιο σχολείο, δεν χρειάζονται λόγοι. Είναι γιατί το παιδί πηγαίνει σε σχολείο αυξημένης οργανικότητας, με μεγαλύτερα εκπαιδευτικά οφέλη. Αν από ένα μεγαλύτερο, πάει σε μικρότερο ή σε ίδιο, γίνεται μόνον για λόγους μετοίκησης. Εμείς δεχόμαστε τα αιτήματα των γονέων, εξυπηρετούμε τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών και η όποια μετακίνηση γίνεται για λόγους είτε διευκόλυνσης είτε εκπαιδευτικούς» συνέχισε η ίδια, επισημαίνοντας παράλληλα ότι «η μετακίνηση των παιδιών, εξασφαλίζεται όταν υπάρχει η δικαιολογία για την εκτός χωροταξικής κατανομής μετεγγραφής των παιδιών, με απόφαση του Διευθυντή Εκπαίδευσης. Εάν δεν δικαιολογείται αυτό, τότε γίνεται με μετακίνηση ιδίοις εξόδοις. Πολλές φορές οι γονείς αναλαμβάνουν οι ίδιοι. Εμείς έχουμε προϋποθέσεις για την μετακίνηση με δημόσια μεταφορά».

«ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΜΑΘΗΤΕΣ…ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ»

Τέλος, αναφορικά με τους φόβους που εκφράζονται από κάποιους γονείς για κλείσιμο των τετραθέσιων σχολείων, η κ. Στυλιανίδου, σημειώνει ότι «οι φόβοι, πάντα θα υπάρχουν και είναι και δικοί μας φόβοι. Δεν είμαστε χαρούμενοι όταν κλείνει ένα σχολείο, αλλά εκ των πραγμάτων είμαστε υποχρεωμένοι να το κάνουμε, εφόσον όμως δεν υπάρχουν παιδιά. Και το ότι δεν υπάρχουν παιδιά, δεν είναι δική μας ευθύνη. Εμείς αναγνωρίζουμε την πραγματικότητα και φροντίζουμε ώστε οι μαθητές να φοιτήσουν εκεί που θα υπάρχουν περισσότερα οφέλη για αυτούς».

{Πηγή δημοσίευσης: https://www.thraki.com.gr/, 24/4/2023}