Η Ξάνθη της πίστης, των εκκλησιών, των μοναστηριών, των μιναρέδων…
«Τα πολιτιστικά μνημεία αποτελούν έκφραση του τρόπου ζωής μιας κοινωνίας, των αναζητήσεων και επιτευγμάτων της σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους, ταυτόχρονα όμως αποτελούν και πολύτιμη παρακαταθήκη για τις μεταγενέστερες γενιές. Ειδικότερα, τα θρησκευτικά μνημεία εκφράζουν τις θρησκευτικές ανάγκες και αναζητήσεις συγκεκριμένων πληθυσμιακών ομάδων αλλά και τις πολιτιστικές κατευθύνσεις τους, οι οποίες αποκτούν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού εκφράζουν μία δυναμική με εξαιρετική εμβέλεια μέσα στο χρόνο και παραμένουν ζωντανές στο παρόν.
Τα χριστιανικά, μουσουλμανικά και εβραϊκά θρησκευτικά μνημεία που έχουν διασωθεί στο Νομό Ξάνθης, τα περισσότερα από τα οποία βρίσκονται σε λειτουργία ως κέντρα λατρείας και προσευχής, αποτελούν ζωντανές μαρτυρίες της θρησκευτικής και πολιτιστικής ιστορίας της περιοχής. Βρίσκονται διάσπαρτα σε όλη την περιοχή με ιδιαίτερη πυκνότητα στους οικισμούς που διαδραμάτισαν σημαίνοντα ιστορικό ρόλο τόσο κατά τη βυζαντινή όσο και κατά την οθωμανική περίοδο. Πρόκειται για μνημεία που βρίσκονται στο Πολύστυλο (Άβδηρα-Μπουλούστρα), στην Ξάνθη (Ξάνθεια) και στη Γενισέα (Γενιτζέ Ι Καρασού). Δεν λείπουν όμως μνημεία και στη βόρεια ορεινή περιοχή του νομού, όπου σήμερα κυριαρχούν τα μουσουλμανικά· αν και διασώζονται και ερείπια χριστιανικών ναών, σπαράγματα και τεκμήρια της ιστορικής πορείας της περιοχής.
Η μελέτη των θρησκευτικών μνημείων του Νομού Ξάνθης έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον γιατί προάγει τη γνώση μας για την ιστορία της τέχνης του ευρύτερου χώρου της Θράκης, καθώς στα μνημεία αυτά αποτυπώνεται μία πολυκύμαντη ιστορική διαδρομή. Παράλληλα, αναδεικνύει και άλλες παραμέτρους πολιτιστικές και θρησκευτικές, οι οποίες σχετίζονται με τη συνύπαρξη των θρησκευτικών ομάδων στην περιοχή και την προσφορά τους στην πνευματική και πολιτιστική πρόοδο της περιοχής».
(από τα προλεγόμενα του βιβλίου «Θρησκευτικά μνημεία στο νομό Ξάνθης»)
ΤΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΑ ΤΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
ΠΑΝΗΓΥΡΕΙΣ, ΓΙΟΡΤΕΣ ΚΑΙ ΔΡΩΜΕΝΑ
- ΠΑΡΑΚΛΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ (2 εβδομάδες σε όλους τους ναούς έως δεκαπενταύγουστο)
- ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΙΣ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ Ξάνθης & Πόρτο Λάγους (6 ΑΥΓΟΎΣΤΟΥ)
- ΚΟΙΜΗΣΗ ΘΕΟΤΟΚΟΥ Μονή Αρχαγγελιωτίσσης & Καστανίτη (εγκαταλειμμένο) (κουρμπάνι) & Αγία Τριάδα Μαγγάνων (κουρμπάνι) & Κάτω Ιωνικού (κουρμπάνι) & Πηγαδίων & Τοξοτών (15 ΑΥΓΟΎΣΤΟΥ)
- ΑΠΟΔΟΣΙΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ Παναγίας της Καλαμούς (23 ΑΥΓΟΎΣΤΟΥ)
- ΚΟΣΜΑ ΤΟΥ ΑΙΤΩΛΟΥ, Αγίου Αθανασίου & Αγίου Κοσμά Μάνδρας & Αγίου Κοσμά Μύκης (24 ΑΥΓΟΎΣΤΟΥ)
- ΑΓΙΟΥ ΦΑΝΟΥΡΙΟΥ Γενισέας (παρεκκλήσιο) & Ερασμίου (παρεκκλήσιο) & Ι.Ν. Ακαθίστου Ύμνου (παρεκκλήσιο) (27 ΑΥΓΟΎΣΤΟΥ)
- ΠΕΡΙΦΟΡΑ ΕΙΚΟΝΑΣ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ Μητροπολιτικού Ναού Ξάνθης (βράδυ 28 ΑΥΓΟΎΣΤΟΥ)
- ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ Μητροπολιτικού Ναού Ξάνθης & Ερασμίου & Κυψέλης (29 ΑΥΓΟΎΣΤΟΥ)
- ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΤΙΜΙΑΣ ΖΩΝΗΣ Πεζούλας (κουρμπάνι) (31 ΑΥΓΟΎΣΤΟΥ)
Βόλτες στα σοκάκια της παλιά πόλης
Επίσκεψη στο Λαογραφικό & Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης
Καθημερινά Γνωριμία με την τοπική ιστορία
Στη διάρκεια των περιπάτων, αναπτύσσεται ένας διάλογος για την ιστορία, τις ιδιαίτερες τεχνικές, την εξέλιξη και την παρουσία κάθε μορφής τέχνης στο ανθρώπινο περιβάλλον. Στο μουσείο αφηγούμαστε στιγμές από τη νεότερη ιστορία της Ξάνθης. Ημερολόγια, μαρτυρίες, αντικείμενα συνθέτουν ένα ενδιαφέρον σκηνικό. Μια βόλτα στα σοκάκια της παλιάς πόλης με κατάληξη το Λαογραφικό & Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης. Πληροφορίες για συμμετοχή στο τηλ. 25410 25421. Συμμετοχή 4€ ενήλικες 2€ μαθητές – συμπεριλαμβάνεται η είσοδος στο μουσείο.
Καλοκαιρινές προβολές της ΕΛΜΕ
Τις Τρίτες του Αυγούστου
[21.00] στην αυλή με τα Χαμάμ
Κάθε Τρίτη, σας περιμένουμε, όλο το καλοκαίρι και για όσο διάστημα ο καιρός είναι καλός, να δροσιστούμε και να απολαύσουμε μαζί καλό κινηματογράφο.
Οργάνωση : κινηματογραφική λέσχη της ΕΛΜΕ Ξάνθης & της ΦΕΞ
Περισσότερες πληροφορίες στο http://elmexanthis.blogspot.gr/
«100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή
100 χρόνια ζωής της Αρμενικής Κοινότητας Ξάνθης»
ΤΕΤΑΡΤΗ 24 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2022
20:30 Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης – Αυλή με τα Χαμάμ
Εκδήλωση της Αρμενικής κοινότητας Ξάνθης για τα«100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή – 100 χρόνια ζωής της Αρμενικής Κοινότητας Ξάνθης»
Με την Γαρυφαλλιά Γ. Θεοδωρίδου, Δρ Λαογραφίας – Διδάσκουσα στο ΔΠΘράκης
«1922 – Η άφιξη και η εγκατάσταση των προσφύγων στην Ξάνθη»
Περιοδική έκθεση του Μουσείου καθ’ όλη τη διάρκεια του Φεστιβάλ
[10.00 – 14.00] Λαογραφικό Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης
Με τη λήξη της μικρασιατικής εκστρατείας και την υπογραφή της συνθήκης της Λωζάνης, το ελληνικό κράτος καλείται να διαχειριστεί μια πρωτοφανή για τα πενιχρά μέσα του ανθρωπιστική κρίση. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κοινωνίας των Εθνών 1,5 εκατομμύριο Έλληνες της Ανατολίας αναγκάστηκαν να φύγουν από τις πατρίδες τους και να μετοικήσουν στην Ελλάδα. Παρά τις αδικίες και τις ταλαιπωρίες, οι πρόσφυγες σώθηκαν, ενσωματώθηκαν και αξιοποίησαν τη δυνατότητα μιας νέας αρχής, μέσα στα ασφαλή σύνορα του Ελληνικού κράτους. Προερχόμενοι από τόπους με κοσμοπολίτικη κουλτούρα και μακραίωνη παράδοση, οι πρόσφυγες μπόλιασαν τη νέα πατρίδα με τον πολιτισμό τους. Πληροφορίες στο τηλ. 25410 25421. Συμμετοχή 4€ ενήλικες 2€ μαθητές.
Οργάνωση: Λαογραφικό & Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης | Σύλλογος Μικρασιατών Ν. Ξάνθης
Περιοδική έκθεση «100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή – 100 χρόνια ζωής της Αρμενικής Κοινότητας Ξάνθης»
Διάρκεια 24 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΕΩΣ 10 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2022
Λαογραφικό Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης
Η τοπική ιστορία συνιστά αναπόσπαστο τμήμα του πολιτισμού. Η ιστορική μνήμη συμβάλλει τα μέγιστα στη διατήρηση της τοπικής συνείδησης και καθίσταται αναγκαία στη νεωτερική εποχή της παγκοσμιοποίησης. Προς αυτήν την κατεύθυνση ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η επαφή του λαού όχι μόνο με το μνημειώδες, αλλά ταυτόχρονα με το καθημερινό, αυτό που οι σύγχρονοι ιστορικοί εξέφρασαν με τη φράση «να μιλήσουν οι σιωπές».
Εντάσσουμε την έκθεση του Αρχείου της Αρμενικής Κοινότητας Ξάνθης στο πλαίσιο των 100 ετών από την από τη Μικρασιατική Καταστροφή. Η έκθεση αποτελεί μιαν αφήγηση της ιστορίας της των τελευταίων 100 ετών, μέσα από το Αρχείο μιας εθνότητάς της, αφού τα έγγραφα του Αρμενικού Αρχείου αφορούν στην ευρύτερη τοπική και γενική ιστορία και όχι μόνο σε αυτήν της Αρμενικής Κοινότητας, είναι δε τα μόνα τα οποία διασώθηκαν από τη γνωστή πρακτική που ακολούθησαν οι αποχωρούντες το 1944 Βούλγαροι.
Το παρουσιαζόμενο έργο σκόπευε στην οργάνωση, διαχείριση και αξιοποίηση των πολιτιστικών και ιστορικών τεκμηρίων (καταγραφή, ταξινόμηση, ψηφιοποίηση, τεκμηρίωση, έρευνα, ανάδειξη, προβολή) και εντάχθηκε στις εργασίες του Λαογραφικού και Ιστορικού Μουσείου Ξάνθης κατά την περίοδο 15.5.2018 – 14.5.2019, με δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και με την επιστημονική διεύθυνση και εποπτεία (τεκμηρίωση και ερευνητική μελέτη) της δρος Λαογραφίας Γαρυφαλλιάς Θεοδωρίδου.
Επιμέλεια – Σχεδιασμός – Υλοποίηση: Γαρυφαλλιά Γ. Θεοδωρίδου – Δρ Λαογραφίας, Ξανθόπουλος Πασχάλης – σκηνοθέτης.
Οργάνωση: Αρμενική Κοινότητα Ξάνθης | Λαογραφικό & Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης | Δήμος Ξάνθης
«Από Αύγουστο χειμώνα και από Μάρτη καλοκαίρι»
Το όνομά του προέρχεται από τον Οκταβιανό Αύγουστο, που για να τιμηθεί ως ηγεμόνας εξίσου με τον Ιούλιο Αύγουστο, τον οποίο και διαδέχτηκε, χρειαζόταν ο μήνας να έχει εξίσου 31 ημέρες, έτσι έχει πάρει την ημέρα του Κουτσοφλέβαρου. Τα επίθετά του αποδίδουν το περιεχόμενο του εν αρχή σε σχέση με την αφθονία και την επάρκεια που τον χαρακτηρίζει (τραπεζοφόρος): λέγεται λοιπόν συκολόγος (καθώς τα φρούτα και τα λαχανικά αφθονούν, ενώ ωριμάζουν τα σταφύλια («Σύκα ο Αύγουστος σταφύλια, τρώει γλείφοντας τα χείλια»). Μέσω του παροιμιακού λόγου αναδεικνύεται ως ο καλύτερος μήνας του χρόνου: «Αύγουστε καλέ μου μήνα να ‘σουν τρεις φορές το χρόνο», «Μακάρι σαν τον Αύγουστο να ταν οι μήνες όλοι». Διαθέτει δε εξαιρετικά φεγγάρια: «Του Αυγούστου το φεγγάρι, ήλιος της ημέρας μοιάζει», «Καλός ο ήλιος του Μαγιού, τ’ Αυγούστου το φεγγάρι».
{Πηγή δημοσίευσης: https://xanthi2.gr/, 1/8/2022}