Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας για τον αγωγό πετρελαίου Αλεξανδρούπολης-Μπουργκάς.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, το MUO θα μπορούσε να υπογραφεί ακόμη και μέσα στον Φεβρουάριο σε ειδική τελετή στην Αθήνα, ώστε αμέσως μετά η κοινή ελληνο-βουλγαρική ομάδα εργασίας να αναλάβει την νέα μελέτη για το έργο, το οποίο σε πολλά σημεία παραμένει ίδιο με το αρχικό.
Η ροή πετρελαίου δεν θα είναι από Βορρά προς Νότο, αλλά το αντίστροφο. Και φυσικά θα είναι η Ελλάδα, μέσω Αλεξανδρούπολης, που θα προμηθεύει την Βουλγαρία με πετρέλαιο, όχι εκείνη εμάς.
Τα μόνα που παραμένουν τα ίδια, είναι η όδευση και η ενόχληση της Τουρκίας, η οποία εφόσον τελικά το σχέδιο «περπατήσει», θα δει να υποβαθμίζονται τα Στενά του Βοσπόρου και το γεωπολιτικό της βάρος, αλλά και να αναβαθμίζεται περαιτέρω η Αλεξανδρούπολη, για την γεωστρατηγική ανάπτυξη της οποίας έχει εκφράσει κατ’ επανάληψη την δυσφορία της.
Συνολικού μήκους 260 χλμ, τα 130 χλμ στην Ελλάδα και τα υπόλοιπα στην Βουλγαρία, ο αγωγός θα έχει διάμετρο 24 ιντσών και χωρητικότητα 10 εκατ. τόνων για τη μεταφορά πετρελαίου στο διυλιστήριο της Lukoil στο Μπουργκάς, το οποίο επίσης θα πρέπει να αναβαθμιστεί. Σήμερα χωρά ποσότητες 7-8 εκατ. τόνων, αλλά η χωρητικότητά του θα μετατραπεί σε 10 εκατ., όπως είχε αποκαλύψει πρόσφατα από την Αλεξανδρούπολη, ο Δημήτρης Κοπελούζος. Η Copelouzos Group θα είναι ο φορέας υλοποίησης του νέου έργου.
Σε αντίθεση με το αρχικό σχέδιο, το έργο στην νέα του μορφή, φαίνεται να έχει την πλήρη στήριξη των ΗΠΑ και της Ε.Ε. στο πλαίσιο της στρατηγικής πλήρους απεξάρτησης από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα. Εφόσον μάλιστα επιβεβαιωθεί το ταξίδι του επικεφαλής του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, Άντονι Μπλίνκεν στην Ελλάδα, στις 21 Φεβρουαρίου, δεν αποκλείεται μια από τις στάσεις που θα κάνει, να είναι στη Βόρεια Ελλάδα και ειδικά στην Αλεξανδρούπολη.
Χριστόφ: Εργασίες σε 1-2 χρόνια
Στο γεγονός ότι πλησιάζει η ώρα των υπογραφών αναφέρθηκε σε πρόσφατη συνέντευξή του στο mononews και ο υπ. Ενέργειας της Βουλγαρίας Ρόσεν Χριστόφ, εκτιμώντας ότι οι εργασίες κατασκευής του αγωγού Αλεξανδρούπολης – Μπουργκάς θα ξεκινήσουν σε 1-2 χρόνια και ότι ο αγωγός θα τεθεί σε λειτουργία, πιθανόν, σε 3-4 χρόνια.
Ο λόγος που οι Βούλγαροι θέλουν να επισπευσθεί ο αγωγός είναι διπλός. Αφενός, τα «αλμυρά» πλέον τέλη διέλευσης που επιβάλλει μέσω των Στενών η Τουρκία καθιστούν τη χρήση τους από τάνκερ που μεταφέρουν πετρέλαιο, ολοένα και πιο ακριβή, αφετέρου η Σόφια αναζητά εναλλακτικές καθώς σε μια διετία σταματά η εξαίρεση που έχει πάρει από το ευρωπαϊκό εμπάργκο κατά του ρωσικού αργού, θέμα για το οποίο άλλωστε βρίσκεται μόνιμα στο μάτι της Δύσης.
Με επιχείρημα ότι το διυλιστήριο της Lukoil στο Μπουργκάς, το μεγαλύτερο των Βαλκανίων, έχει κατασκευαστεί ώστε να λειτουργεί μόνο με ρωσικό πετρέλαιο, η Σόφια έχει καταφέρει να πάρει την σύμφωνη γνώμη της ΕΕ, ώστε να συνεχίσει να εισάγει ρωσικό αργό έως το τέλος του 2024.
Τα προϊόντα διύλισης που παράγονται με ρωσικό αργό στο εκεί διυλιστήριο της Lukoil, αφορούν εσωτερική κατανάλωση και απαγορεύεται να μεταπωλούνται σε άλλες χώρες της ΕΕ.
Η Ουάσινγκτον ωστόσο, η οποία μετά τον πόλεμο βλέπει τις σχέσεις της με τη Σόφια να έχουν αναβαθμιστεί – λέγεται ότι ο Μπλίνκεν εκτός της Ελλάδας μπορεί να επισκεφτεί και την Βουλγαρία – δεν καλοβλέπει την βουλγαρική εξαίρεση από το εμπάργκο και πιέζει την χώρα να απεξαρτηθεί πλήρως από τη Μόσχα.
Σύμφωνα μάλιστα με κάποια σενάρια που λέγεται ότι εξετάζει η βουλγαρική πλευρά γύρω από το προ 20ετίας σχέδιο, συζητείται η περαιτέρω επέκτασή του μέχρι τα λιμάνια της Βάρνας στη Βουλγαρία, αλλά και της Κωνστάντζα στη Ρουμανία, που είναι το μεγαλύτερο στη Μαύρη Θάλασσα.
{Πηγή δημοσίευσης: https://xronos.gr/, από energypress.gr, 24/1/2023}