Διαπλατύνσεις πεζοδρομήσεων, δίκτυο ποδηλατόδρομων, κυκλικοί κόμβοι, αναβάθμιση κτιρίων κι άλλα. Κριτική για προχειρότητα, προσχηματική διαβούλευση και κυκλοφοριακή συμφόρηση από την αντιπολίτευση
Εξασφαλισμένο «μερίδιο» 15,1εκ€ έχει ο Δήμος Κομοτηνής για να πραγματοποιήσει έργα στο πλαίσιο της Στρατηγικής Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης. Πρόκειται για χρήματα που λαμβάνουν αναλογικά όλοι οι Δήμοι στην Ανατολική Μακεδονία & Θράκη.
Η πρόταση της Δημοτικής Αρχής ήρθε προς έγκριση στο Δημοτικό Συμβούλιο, καθώς πρέπει μέχρι και σήμερα Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου να υποβληθεί προς εξέταση. Όπως ακούστηκε, πάντως, από τον δήμαρχο Γιάννη Γκαράνη και τον αντιδήμαρχο Έργων Δημήτρη Καρασταύρου, δεν ήταν δική τους απόφαση ούτε δική τους βούληση να έρθει αυτή η συζήτηση προεκλογικά, αλλά επιθυμούσαν την απόφαση να λάβει το επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο, κάτι όμως ανέφικτο λόγω του χρονικού περιορισμού κατάθεσης προτάσεων.
Τα έργα δεν θα τα δούμε να ξεκινούν άμεσα, αλλά τα επόμενα, εάν όλα πάνε καλά, καθώς πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι τα τέλη του 2029. Αναλυτικά τον καταμερισμό των παρεμβάσεων σε χρήματα μπορείτε να διαβάσετε στον πίνακα που συνοδεύει το παρόν ρεπορτάζ.
Γνωστή εδώ και χρόνια η χρηματοδότηση
Όπως εξήγησε στην αναλυτική του εισήγηση ο αντιδήμαρχος Έργων Δημήτρης Καρασταύρου, επειδή από την αρχή της θητείας γνώριζαν ότι υπάρχει εξασφαλισμένο αυτό το κονδύλιο, σχεδίασαν παρεμβάσεις που αφορούν ανάπλαση 22 εμπορικών δρόμων στο κέντρο, αναβάθμιση της Δημοτικής Αγοράς, ανάπλαση της περιοχής Παλιάς Νομικής, μεταξύ άλλων. Ωστόσο, στο μεσοδιάστημα κατά τη διάρκεια της τετραετίας, αφού άνοιξαν άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία κυρίως χάρη στο Ταμείο Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας, ο Δήμος Κομοτηνής εξασφάλισε χρήματα γι’ αυτές τις παρεμβάσεις, που ήδη έχουν προσωρινούς αναδόχους και θα ξεκινούν να κατασκευάζονται τους επόμενους μήνες.
Γι’ αυτό άνοιξε ο δρόμος να αξιοποιηθούν τα 15,1εκ€ για άλλες παρεμβάσεις. Αποφασίστηκε λοιπόν ο σχεδιασμός να αφορά συνέχεια των ήδη υλοποιημένων ή δρομολογημένων έργων, κυρίως σε μεγάλους δρόμους εκτός κέντρου και σημαντικά κτίρια. Για την υλοποίηση των έργων, ο Δήμος Κομοτηνής θα συνεργαστεί σε εταιρικό σχήμα με: Αναπτυξιακό Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΑΕ «Κ. Καραθεοδωρή», Σύλλογο Ατόμων με κινητικά προβλήματα και φίλων Ν. Ροδόπης «Περπατώ», Σύλλογο Μέριμνας ΑμεΑ Νοητικής υστέρησης Ν. Ροδόπης «Άγιοι Θεόδωροι», Εφορεία Αρχαιοτήτων Ροδόπης, Τεχνικό Επιμελητήριο Θράκης.
Πού θα πάνε τα λεφτά;
Σύμφωνα με τον Δ. Καρασταύρου, ο στρατηγικός στόχος της ανάπλασης του αστικού χώρου της Κομοτηνής είναι διττός: Από την μία πλευρά επιδίωξη είναι να αναβαθμίσει (περιβαλλοντικά, αισθητικά και λειτουργικά) την εικόνα του ιστορικού και σύγχρονου κέντρου και να αναδείξει τα ιδιαίτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά κάθε χωρικής υποενότητας. Από την άλλη να διασυνδέσει το κέντρο της πόλης με τις γειτονιές και το ευρύτερο περιβάλλον της και να βελτιώσει συνολικά τη λειτουργικότητα του αστικού χώρου προς όφελος των κατοίκων και των επισκεπτών της.
Μεταξύ άλλων, το σχέδιο περιλαμβάνει αστική ανάπλαση σε 13 κεντρικούς δρόμους της πόλης με διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, ανάπτυξη δικτύου ποδηλατόδρομων, ενίσχυση του πρασίνου και κατασκευή κυκλικών κόμβων σε ΙΚΑ και Kosmopolis. Ακόμη, αναβαθμίζονται ενεργειακά και συντηρούνται επτά σημαντικά κτίρια του Δήμου, που κυρίως στεγάζουν μουσεία ή συλλόγους. Επιπλέον, δημιουργείται ένας σημαντικός χώρος/εργαστήριο για την επιχειρηματικότητα. Όλα τα έργα που υλοποιεί ο Δήμος Κομοτηνής, μεγάλης ή μικρής κλίμακας, έχουν κοινή φιλοσοφία και στόχευση, συμπληρώνοντας το ένα το άλλο, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο.
Προχειρότητα καταλογίζει ο Αντ. Γραβάνης
Η διοίκηση έφερε προς ψήφιση σχέδιο 135 σελίδων, αλλά το έδωσε στην αντιπολίτευση μία μέρα πριν τη συνεδρίαση, κατήγγειλε ο επικεφαλής της αντιπολίτευσης Αντώνης Γραβάνης. Παράλληλα, άσκησε έντονη κριτική ότι δεν υπήρξε επαρκής διαβούλευση για το σχέδιο ούτε επαρκής συνεργασία με τους τοπικούς φορείς, αφήνοντας να εννοηθεί πως το τελικό σχέδιο ήταν απόφαση της Διοίκησης και η διαβούλευση εντελώς προσχηματική.
Στην ουσία των παρεμβάσεων, υποστήριξε ότι το έργο δεν έχει ολοκληρωμένη στρατηγική, στερείται συνοχής, δεν συνδράμει στο να επιλυθούν σοβαρά προβλήματα της πόλης ή να στηριχθεί η επιχειρηματικότητα κι η ανάπτυξη. Πάντως, υπερψήφισε, αλλά ξεκαθάρισε ότι η θετική ψήφος δίνεται στη λογική να μη χαθούν τα χρήματα και να μη δοθεί προεκλογικό πάτημα στον δήμαρχο.
Κυκλοφοριακή συμφόρηση βλέπει η Ελ. Λαφτσή
Πως βοηθάει αυτό το σχέδιο την κυκλοφοριακή συμφόρηση του κέντρου, αναρωτήθηκε η επικεφαλής της Πολη-τικής Ανατροπής Ελένη Λαφτσή. Άσκησε κριτική, επίσης, αναφορικά με την επέκταση του ποδηλατοδρόμου, εξηγώντας ότι η μέχρι στιγμής χρηστικότητά του είναι αμφισβητήσιμη. Πάντως, ο αντιδήμαρχος Έργων υποστήριξε ότι οι ποδηλατόδρομοι και οι διαπλατύνσεις πεζοδρομίων γίνονται σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, που ούτως ή άλλως δεν παρκάρουν οχήματα, άρα δεν μειώνονται οι θέσεις, ενώ με τους κυκλικούς κόμβους που σχεδιάζονται επιταχύνεται η κυκλοφορία.
Τα έργα δεν είναι ικανά να επιλύσουν βασικά προβλήματα του τόπου, όπως η δημογραφική απογύμνωση, η ανεργία, το μειωμένο αγροτικό εισόδημα, η επιχειρηματικότητα κλπ, κατηγόρησε η Ελένη Λαφτσή, που αντιπρότεινε σχέδιο πεζοδρομήσεων, ενδυνάμωση της τοπικής συγκοινωνίας, αποκέντρωση των δημόσιων υπηρεσιών και βελτίωση των περιφερειακών δρόμων. Πάντως, κι εκείνη υπερψήφισε στη λογική να μη χαθούν χρήματα και ότι κάθε έργο που γίνεται στην πόλη είναι σημαντικό.
Ανάπτυξη για ποιον, αναρωτιέται ο Γ. Λεβέντης
Ανάπτυξη για ποιον και από ποιον επιτυγχάνεται μέσα από το σχέδιο, αναρωτήθηκε ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Γιάννης Λεβέντης, ο οποίος υπογράμμισε ότι μέσα από αυτό το σχέδιο δεν ικανοποιούνται οι λαϊκές ανάγκες, με τα λαϊκά νοικοκυριά να αντιμετωπίζουν καθημερινά τη φτώχεια και την ακρίβεια, ενώ οι ανισότητες αυξάνονται στον Δήμο Κομοτηνής.
Αντιπρότεινε ότι αυτά τα χρήματα πρέπει να αξιοποιηθούν για αντισεισμική κι αντιπλημμυρική θωράκιση, κατασκευή νέων κτιρίων ιδίως στα Νηπιαγωγεία που υπάρχουν κοντέινερ κλπ. Γι’ αυτό καταψήφισε.
Ναι μεν αλλά, από τον Αν. Στρατιάδη
Το σχέδιο κινείται σε σωστή κατεύθυνση, υπέρ του πεζού και του ποδηλάτου, αναγνώρισε ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος Ανέστης Στρατιάδης, που όμως προειδοποίησε για την πιθανότητα να υπάρξει πρόβλημα με το πάρκινγκ ακόμη και στις συνοικίες, ενώ ζήτησε περισσότερη έμφαση σε πράσινο, ανακύκλωση και διανοίξεις.
Η μελέτη οδηγεί τη στάθμευση κυρίως σε Νομαρχία, Παζάρι, Παλιά Νομική –όπου στην εκεί ανάπλαση έχει προβλεφτεί περισσότερος χώρος στάθμευσης- ενημέρωσε ο Δημήτρης Καρασταύρου, εξηγώντας ότι με βάση το σχέδιο βελτιώνεται με «καρότα» η στάθμευση, ενώ ανοίγουν θέσεις με την υπογειοποίηση των κάδων.
Πολύ συνοπτικά τοποθετήθηκε στο τέλος της συζήτησης ο δήμαρχος Γιάννης Γκαράνης, ο οποίος στάθηκε στην ενιαία στόχευση όλων των έργων της Δημοτικής Αρχής και μετέφερε την πεποίθησή του ότι τα έργα αυτά βοηθούν την πόλη, αναβαθμίζουν το κέντρο και τις γειτονιές.
{Πηγή δημοσίευσης: https://xronos.gr/, 15/9/2023}