Τρία μέτρα λαμβάνει η Εγνατία Οδός για την προειδοποίηση Αρχών και οδηγών. Τέσσερα μέτρα ενίσχυσης της αστυνόμευσης από την ΕΛΑΣ. Θα καταφέρουν να αναχαιτίσουν το φαινόμενο;
«Το φαινόμενο μεταφοράς παράτυπων μεταναστών με κλεμμένα οχήματα από δράστες διακινητές που οδηγούν για να αποφύγουν τη σύλληψη στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας της Εγνατίας Οδού, εγκυμονεί σχεδόν με βεβαιότητα πολύνεκρα δυστυχήματα με θύματα τους επιβαίνοντες στα οχήματα αυτά και τους ανυποψίαστους χρήστες της οδού»
Πράσινο φως στη χρήση φορητών-πτυσσόμενων καρφιών στην Εγνατία Οδό, προς ακινητοποίηση και σύλληψη των ανάποδα κινούμενων διακινητών μη νόμιμων μεταναστών, δίνει με τον πιο επίσημο τρόπο ο Αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Γεώργιος Σκιαδαρέσης, ο οποίος απάντησε σε κοινοβουλευτική ερώτηση του βουλευτή Έβρου Ελληνικής Λύσης Πάρη Παπαδάκη.
Πιο συγκεκριμένα, στην ερώτηση απάντησε ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης, ο οποίος κοινοποίησε το επίσημο έγγραφο του Αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Στο έγγραφο αυτό, καθίσταται σαφές ότι η Δικαιοσύνη δίνει το ελεύθερο στην Ελληνική Αστυνομία, να κάνει χρήση των φορητών, αλλά όχι των μόνιμων καρφιών, ως ύστατο μέτρο ακινητοποίησης των εγκληματικά ενεργούντων διακινητών.
Παράλληλα, γίνονται επίσημα γνωστά τρία μέτρα που λαμβάνει η Εγνατία Οδός, στην κατεύθυνση έγκαιρης προειδοποίησης Αρχών και πολιτών, καθώς επίσης πιο γρήγορου εντοπισμού αντίθετα κινούμενου οχήματος, αλλά και τέσσερα μέτρα ενίσχυσης της αστυνόμευσης που έχει θέσει σε λειτουργία η Ελληνική Αστυνομία. Πάντως, άγνωστο παραμένει, στον απόηχο δύο πολύνεκρων δυστυχημάτων και άλλων ατυχημάτων, εάν όλα τα παραπάνω μέτρα είναι επαρκή για την αναχαίτιση των εγκληματιών διακινητών, κυρίως αλλοδαπών, που κινούνται ανάποδα στην Εγνατία Οδό. Ακόμη, πρέπει να καταγραφεί ότι το ζήτημα δεν αφορά μόνο την Εγνατία Οδό, αφού στην Εθνική Οδό και σε επαρχιακό οδικό δίκτυο, έχουν καταγραφεί επίσης πολύ σοβαρά τροχαία ατυχήματα, ακόμη και δυστυχήματα.
Όπως κι εάν έχει, όμως, η απάντηση του Αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου που παρουσιάζουμε, δείχνει ότι Ελληνική Αστυνομία και Εγνατία Οδός μπορούν να ενεργήσουν πιο δυναμικά κατά των διακινητών.
«Σχεδόν με βεβαιότητα πολύνεκρα δυστυχήματα»
Στην εισαγωγή της απάντησης του Αντιεσαγγελέα Αρείου Πάγου γίνεται παραδοχή των εγκληματικών κινδύνων που ελλοχεύουν εξαιτίας των ανάποδα κινούμενων οχημάτων. Χαρακτηριστικά στο έγγραφο αναφέρονται τα εξής: «[…] το πρόσφατο φαινόμενο μεταφοράς παράτυπων μεταναστών με κλεμμένα οχήματα από δράστες διακινητές που οδηγούν για να αποφύγουν τη σύλληψη στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας της Εγνατίας Οδού, γεγονός που εγκυμονεί σχεδόν με βεβαιότητα πολύνεκρα δυστυχήματα με θύματα τους επιβαίνοντες στα οχήματα αυτά και τους ανύποπτους χρήστες της οδού».
Πινακίδες, εντοπισμός και “112” από την Εγνατία Οδό
Σύμφωνα με το έγγραφο η «Εγνατία Οδός ΑΕ» έχει προγραμματίσει, εκτός από την αντικατάσταση των πινακίδων στους κόμβους / κλάδους της οδού με μεγαλύτερες και ευκρινέστερες, δύο ακόμη μέτρα προειδοποίησης Αρχών και πολιτών, και αυτόματου εντοπισμού οχημάτων:
Πρώτον την προμήθεια και εγκατάσταση σε επιλεγμένες θέσεις ηλεκτρονικού συστήματος «αυτόματης ανίχνευσης συμβάντων για αντίθετη κίνηση κυκλοφορίας», που πρόκειται να ολοκληρωθεί εντός τριμήνου (τέλη Νοεμβρίου 2023). Δεύτερον, την εγκατάσταση στο τμήμα της οδού από Δυτική Κομοτηνή μέχρι Κήπους Έβρου λογισμικού συστήματος προς ενημέρωση των οδηγών μέσω εφαρμογής κινητού τηλεφώνου (mobile app) για αντιθέτως κινούμενα οχήματα με χρήση τεχνολογίας συνεργατικών ευφυών συστημάτων μεταφορών (Coopetative intelligent Transport systems. C-ITS), που πρόκειται να τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία μέχρι το τέλος του 2023.
Περαιτέρω, η Εγνατία Οδός απορρίπτει μεν ως επισφαλή την εγκατάσταση μονίμων μηχανισμών ακινητοποίησης (με καρφιά) οχημάτων, όχι όμως και των σχετικών φορητών συστημάτων, που «είναι τα μόνα που μπορούν να λειτουργήσουν προληπτικά και στοχευμένα και να καταπολεμήσουν το φαινόμενο εν τη γενέσει του», για τη χρήση των οποίων επαφίεται στην εισήγηση και ευθύνη των αρμοδίων Αστυνομικών Αρχών.
Ενισχυμένη αστυνόμευση στην Εγνατία Οδό
Σύμφωνα με τον Αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Αν. Μακεδονίας & Θράκης, έχει ήδη λάβει τα απολύτως ενδεικνυόμενα μέτρα και συγκεκριμένα: i) 24ωρη αστυνόμευση με μονάδα ελέγχου στην είσοδο – έξοδο όλων των κόμβων / κλάδων της Εγνατίας Οδού προς αποτροπή εισόδου οχήματος στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, καθώς και προς εκτροπή σε τέτοια περίπτωση της κυκλοφορίας των οχημάτων των λοιπών ανύποπτων χρηστών. ii) Εποχούμενες περιπολίες κατά μήκος της Εγνατίας Οδού όλο το 24ωρο. iii) Δραστηριοποίηση σταθερών αστυνομικών μονάδων στους σταθμούς διοδίων για έλεγχο ύποπτων οχημάτων. iv) Όταν ο αντιθέτως κινούμενος δράστης δεν συμμορφώνεται στα σήματα και στις κλιμακούμενες εντολές των αστυνομικών οργάνων «γίνεται (σε εξαιρετικές περιπτώσεις) ασφαλής χρήση του φορητού συστήματος ακινητοποίησης οχημάτων» υπό τις προϋποθέσεις που ορίζονται στη σχετική γνωμοδότηση και στη σχετική παραγγελία.
Ναι στα φορητά, όχι στα μόνιμα καρφιά
Οι μηχανισμοί (μόνιμοι ή φορητοί) με καρφιά επιφέρουν σταδιακά εκκένωση του αέρα σε όλα τα ελαστικά ενός οχήματος, με συνέπεια την αναγκαστική ακινητοποίησή του σε απόσταση 30 ή 50 έως 100 μέτρων αναλόγως της ταχύτητάς του ελαχιστοποιουμένου έτσι του κινδύνου απώλειας ελέγχου και ανατροπής του.
Ο Αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγου συμπεραίνει τα εξής: «Ενόψει των προεκτεθέντων και της αδήριτης έκτακτης ανάγκης που δημιουργεί η ασύμμετρα αντικοινωνική συμπεριφορά των κινουμένων στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας προς αποφυγή σύλληψης για αυτόφωρες κακουργηματικές πράξεις, η αντιμετώπιση της οποίας επιβάλλει την άμεση και αποτελεσματική λήψη των διαθεσίμων κατάλληλων παρεμβάσεων προς αποσόβηση πολύνεκρων δυστυχημάτων, προτιμώμενων βεβαίως των ηπιότερων, χωρίς όμως να απορρίπτονται οι επαχθέστερες για την περιουσία (ασφαλείς πάντως για τη ζωή και την υγεία) όταν οι περιστάσεις το επιβάλλουν, θεωρούμε σαφές ότι οι ανωτέρω άκρως επικίνδυνες οδικές καταστάσεις υπάγονται στις εξαιρετικές περιπτώσεις, στις οποίες ήδη προ 20ετίας […] θεωρήσαμε επιτρεπτή τη χρήση από την ΕΛ.ΑΣ. των φορητών μηχανισμών ακινητοποίησης (με καρφιά) οχημάτων υπό τις εκεί καθοριζόμενες γενικές προϋποθέσεις. Στις τελευταίες αναφερόμαστε εκ νέου και επί πλέον – υπό το πρίσμα της Συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας (άρθρ. 25 παρ. 1 του Συντάγματος) και της στάθμισης των επαπειλουμένων εννόμων αγαθών – επισημαίνουμε ειδικότερα τα εξής:
α. Θεωρείται επιτρεπτή η χρήση από την ΕΛ.ΑΣ. μόνο των φορητών και ουχί των μόνιμων μηχανισμών ακινητοποίησης με καρφιά οχημάτων.
β. Το ανωτέρω μέτρο λαμβάνεται από ειδικά επιφορτισμένο και καλά εκπαιδευμένο αστυνομικό προσωπικό σε συνδυασμό με τα άλλα προαναφερθέντα μέτρα, όλα ή μερικά αναλόγως των περιστάσεων, πάντοτε όμως ως έσχατη λύση, όταν δηλαδή οι άλλες καθίστανται αλυσιτελείς.
γ. Ουσιώδες πρόβλημα κατά τη χρήση των άνω φορητών μηχανισμών αποτελεί ότι από αυτόν διέρχεται όχι μόνο το αντιθέτως κινούμενο όχημα του δράστη, αλλά πριν προλάβει να αποσυρθεί ο μηχανισμός, μπορεί επίσης να διέλθει και το διασταυρούμενο κανονικά κινούμενο όχημα ανύποπτου οδηγού. Συνεπώς, κατά τη χρήση του μηχανισμού πρέπει να διασφαλίζονται απολύτως οι λοιποί ανύποπτοι χρήστες της οδού, οι οποίοι βαίνουν κανονικά στο ρεύμα κυκλοφορίας τους, με προηγούμενη έγκαιρη διακοπή της κυκλοφορίας σε κατάλληλο σημείο λ.χ. είτε σε κόμβο/κλάδο της οδού, είτε σε σταθμό διοδίων με άμεσο τηλεφώνημα ή ηλεκτρονικό μήνυμα της ΕΛ.ΑΣ στον αρμόδιο προϊστάμενο κλπ.
δ. Ο φορητός μηχανισμός δεν ενδείκνυται να τοποθετείται σε μεγάλες ευθείες της οδού, όπου αναπτύσσονται μεγάλες ταχύτητες, ούτε βεβαίως επάνω σε στροφές, ούτε σε σημεία όπου το εκτός οδοστρώματος έδαφος είναι απότομα επικλινές, ακριβώς προς αποφυγή ακόμη και του ελάχιστου κινδύνου εκτροπής και γενικά αντενδείκνυται να τοποθετείται στο οδόστρωμα της Εγνατίας Οδού, αλλά σε κατάλληλο σημείο των κόμβων/κλάδων αυτής ή ενδεχομένως σε κατάλληλο σημείο σταθμού διοδίων, όπου επίσης η ταχύτητα είναι μειωμένη.
{Πηγή δημοσίευσης: https://xronos.gr/, του Διονύση Βοργιά, 23/9/2023}