Η μουσική του Μάνου Χατζιδάκι είναι ένα νοσταλγικό ταξίδι όχι μόνο σε νότες, αλλά και σε συναισθήματα, σε αναμνήσεις, σε εικόνες, που αναζητούν όσοι νιώθουν ότι μπορούν να εκφραστούν μέσα από τα έργα του μεγάλου Έλληνα μουσικοσυνθέτη.
Ένα νοσταλγικό ταξίδι είναι όμως και το σπίτι του, στις παρυφές της παλιάς πόλης της Ξάνθης, εκεί όπου πέρασε τα παιδικά του χρόνια και που μόνο αν το επισκεφθεί κάποιος μπορεί να κατανοήσει το βαθύτερο νόημα του μουσικού έργου του κορυφαίου Έλληνα δημιουργού.
Η εκ βάθρων ανακαίνιση του εντυπωσιακού κτίσματος που για χρόνια ήταν εγκαταλειμμένο και παραμελημένο αποτέλεσε ίσως μια από τις πιο πρόσφατες αποκαλύψεις μιας ακόμα άγνωστης πτυχής της πλούσιας ιστορίας της πόλης με τα χίλια χρώματα.
Η Ξάνθη και οι άνθρωποι της όλους τους προηγούμενους μήνες πέρασαν μια μεγάλη δοκιμασία λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Η τοπική κοινωνία είδε να αναβάλλονται μεγάλες διοργανώσεις όπως το καρναβάλι και οι γιορτές της παλιάς πόλης. Η αναβολή αυτών των σημαντικών πολιτιστικών εκδηλώσεων πλήγωσαν τον πυρήνα της τοπικής κοινωνίας και από μια ανοιχτή κοινωνία, οι άνθρωποι ξαφνικά κλείστηκαν στον εαυτό τους. Τώρα όμως που οι δύσκολες μέρες άρχισαν σταδιακά να περνούνε μια επίσκεψη στο σπίτι του Μάνου Χατζιδάκι αποτελεί την καλύτερη απόδειξη πως η πόλη δεν ξεχνάει όσα της δίνουν ζωή, ελπίδα, δύναμη, προοπτική. Και όλα αυτά συμπυκνώνονται σε μια λέξη, πολιτισμός.
Ένα ανεκτίμητο έργο τέχνης
Λίγες μέρες πριν από την επίσημη επαναλειτουργία του Πολύωρου Τέχνης και Σκέψης, του αρχοντικού «Grand Maison», της οικίας του Μάνου Χατζιδάκι όπως είναι πλέον γνωστό (παρέμενε κλειστό λόγω της πανδημίας του κορονοϊού) το ΑΠΕ – ΜΠΕ ξεναγήθηκε από τον πρόεδρο της Επιτροπής Διαχείρισης του Πολυχώρου τον Μιχάλη Πουσπουρίκα και την πάντα δραστήρια Ξανθιώτισσα ξεναγό και μουσειολόγο Νατάσα Μιχαηλίδου.
Καθώς ο επισκέπτης διαβαίνει την κεντρική είσοδο του κτιρίου νιώθει δέος και θαυμασμό για τον πλούσιο αρχιτεκτονικό διάκοσμο του κτιρίου, τις εντυπωσιακές τοιχογραφίες και οροφογραφίες, τα μωσαϊκά δάπεδα και τα υαλοστάσια.
Το κτίριο αυτό, τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά, είναι ένα ανεκτίμητο έργο τέχνης και ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο σήμερα, μετά από τις ουσιαστικές παρεμβάσεις που έγιναν, αποτελεί πλέον στολίδι μεγάλης αξίας για την πόλη της Ξάνθης. Ο Μιχάλης Πουσπουρίκας δεν κρύβει ότι μέχρι να προχωρήσουν τα έργα ανάδειξης του κτιρίου και να γίνει γνωστό ότι επρόκειτο για το σπίτι του Μάνου Χατζιδάκι όλοι οι Ξανθιώτες το γνώριζαν ως το φρουραρχείο, αφού στο ισόγειο στεγάζονται οι υπηρεσίες του στρατού.
Ο αείμνηστος νομάρχης Ξάνθης και μετέπειτα περιφερειάρχης Γιώργος Παυλίδης ήταν ο άνθρωπος που το 2000 έθεσε τις βάσεις για την αποκατάσταση του κτιρίου με την ευκαιρία της ανάδειξης του μεγάλου δημιουργού Μάνου Χατζιδάκι ως προσωπικότητα του 20ου αιώνα για την Ξάνθη.
Σήμερα, είκοσι χρόνια μετά, οι τοπικές αρχές και οι πολίτες πρέπει να νιώθουν περήφανοι που η πόλη προσφέρει ως παρακαταθήκη στις επόμενες γενιές και τους πολυάριθμούς επισκέπτες της έναν χώρο υψηλής αρχιτεκτονικής και πολιτιστικής αξίας, ικανό να φιλοξενήσει πλειάδα αξιόλογων εκδηλώσεων.
Η επίσκεψη του Σταύρου Ξαρχάκου
Ο Μιχάλης Πουσπουρίκας αναφέρεται στην εξαιρετική και πολύχρονη δουλειά που έγινε προκειμένου το κτίριο αυτό να ανακαινιστεί εκ βάθρων και δεκαετίες μετά να αποκαλύψει την κρυμμένες ομορφιές του. Καθώς η ξενάγηση συνεχίζεται και ανεβαίνουμε τη διπλή ξύλινη σκάλα που οδηγεί στην οικεία του Μανού Χατζιδάκι τον ρωτάμε ποιες είναι μέχρι σήμερα οι πιο σημαντικές στιγμές που θυμάται μέσα σε αυτό το κτήριο.
Του αναφέρουμε την πρόσφατη επίσκεψη σε αυτό της νέας προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου τον Μάιο και συμπληρώνει την επίσκεψη του πρέσβη της Ιαπωνίας στην Ελλάδα και την πρώτη επίσκεψη του Σταυρού Ξαρχάκου σε αυτό. «Μου έκανε μεγάλη εντύπωση», τονίζει, «ότι ο Ιάπωνας διπλωμάτης γνώριζε μέχρι και λεπτομέρειες από τη ζωή του Μάνου Χατζιδάκι και ζητούσε να μάθει ακόμα περισσότερα. Όσο για τη επίσκεψη του Σταύρου Ξαρχάκου στο σπίτι αυτή ήταν μια μεγάλη αποκάλυψη».
Όταν ανεβήκαμε στο σπίτι ο Μιχάλης μας ζητάει να τον ακολουθήσαμε προς το παράθυρο απέναντι από την είσοδο. Ακριβώς απέναντι βρίσκεται η εκκλησία του Αγίου Βλάσση χτισμένη το 1825. Σύμφωνα με την παράδοση ο Μάνος μικρός συνήθιζε να κάθεται εκεί και να πετάει έξω κουταλάκια του γλυκού. Οι ήχοι που δημιουργούνταν από την πτώση των κουταλιών αποτέλεσαν σύμφωνα με ορισμένους βιογράφους του τα πρώτα μουσικά ακούσματα.
«Όταν ο Ξαρχάκος επισκέφθηκε το σπίτι», θυμάται ο Μιχάλης «προχώρησε προς το παράθυρο, το άνοιξε και αντίκρισε την εκκλησία. Ένιωσε πολύ μεγάλη συγκίνηση όταν διαπίστωσε που οφείλονταν πραγματικά αυτή η ιδιαίτερη χροιά στη μουσική του Μάνου. Γύρισε και μας είπε αφοπλιστικά: «Τώρα κατάλαβα που οφείλονται τα βυζαντινά στοιχεία στις μουσικές του Μάνου. Από τη κυριακάτικη Θεία Λειτουργία του Αη Βλάσση…».
{Πηγή δημοσίευσης: https://xanthi2.gr/, 15/9/2020}