Κεραυνός εν αιθρία, η απόφαση της Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου, η οποία δίνει στους κατά τόπους ιερείς την ελευθερία να προσφέρουν τη Θεία Κοινωνία με λαβίδες μιας χρήσης, «προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις έκτακτες ανάγκες της πανδημίας», όπως αναφέρεται στην απόφαση…
Όπως εξηγεί το ανακοινωθέν της Συνόδου, οι λαβίδες μιας χρήσης θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά γι’ αυτό τον σκοπό και θα ανήκουν στις ενορίες. Η Αρχιεπισκοπή Αμερικής υποδέχτηκε θετικά αυτή την εξέλιξη, με τον Αρχιεπίσκοπο Ελπιδοφόρο να σημειώνει ότι η απόφαση του Πατριαρχείου χαρακτηρίζεται από «ποιμαντική ευαισθησία», ευθύνη και σύνεση. Μάλιστα, δήλωσε ικανοποιημένος για το γεγονός ότι λήφθηκαν υπόψη οι ιδιαίτερες ανάγκες των πιστών στη Διασπορά!
Π. ΓΕΩΡΓΑΝΤΖΗΣ: «ΚΑΤ΄ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΝ….»
Την θέση του για όλα τα παραπάνω, εξέφρασε μέσω της «Θ» ο Δρ. Θεολογίας κ. Πέτρος Γεωργαντζής, ο οποίος αρχικά εξηγεί ότι «η Εκκλησία έχει πάντοτε δυο μέτρα. Το πρώτο είναι η ακρίβεια. Το να τηρούμε με σχολαστικότητα την παράδοση και να μην την υπερβαίνουμε, γιατί αν αρχίσει ο καθένας μας να αλλάζει την παράδοση, την πίστη κλπ, οπωσδήποτε τότε θα φτάσουμε στον πρωτεσταντισμό (όπου ο καθένας έχει την δική του εκκλησία και τον δικό του τρόπου συμβόλου πίστεως). Εκτός από την ακρίβεια όμως, έχει και το «κατ΄οικονομία» που σημαίνει ότι πολλές φορές εκτός από τον κανόνα, υπάρχουν εξαιρέσεις. Και στις εξαιρέσεις θα πρέπει να είμαστε κάπως ελαστικοί. Νομίζω ότι στο θέμα της λαβίδας, χρησιμοποιεί στην προκειμένη περίπτωση για ώρα ανάγκης, για ώρα υψίστου κινδύνου υγείας, χρησιμοποιεί το «κατ΄οικονομίαν» και λέει ότι εφόσον υπάρχει πρόβλημα και ενδεχόμενη υποψία της μετάδοσης του ιού, για να αποφύγουμε αυτήν την υποψηφία και όχι την μετάδοση, διότι διά της Ιεράς Λαβίδας και δια του Σώματος και Αίματος του Χριστού ο ιός δεν μεταδίδεται. Αλλά εμείς ήμεθα ως άνθρωποι διφυείς (δεν έχουμε μόνον ψυχή αλλά και σώμα) και το σώμα πολλές φορές κλονίζεται και λέμε «μήπως». Προκειμένου λοιπόν να αποφύγουμε αυτό το «μήπως μεταφερθεί και σε μένα ο ιός μέσω της λαβίδας», αν και εμένα και τώρα με Αξίωσε ο Θεός και πήγα να κοινωνήσω για της Λαβίδος, νομίζω ότι για αυτόν τον λόγο έγινε. Βέβαια αυτό στην Ελλάδα, οπωσδήποτε μας φαίνεται υπερβολικό. Αλλά δεν είναι μόνον η Ορθοδοξία της Ελλάδος, όπου το βιώνουμε μέσα στο «πετσί» μας επί ολόκληρων γενεών. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι διασκορπισμένο σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου και οπωσδήποτε και σε αυτούς που έχουν ετεροδογματικές απόψεις. Προκειμένου να αποφευχθούν τυχόν ενστάσεις αμφιβολιών εκ μέρους κάποιων δυσπίστων (όχι απίστων) λέει ότι δύναται να χρησιμοποιηθεί η Λαβίδα. Εδώ, πιστεύω, ότι δεν θα θελήσουν (δεν θα τολμήσουν) να το κάνουν. Δεν νομίζω ότι θα φτάσει κανείς σε αυτό το σημείο. Όποιος θέλει πηγαίνει και κοινωνεί. Είναι θέματα πίστεως. Επαναλαμβάνω ότι οι κουλτούρες των άλλων λαών είναι διαφορετικές από τις δικές μας. Τα πολιτιστικά δεδομένα είναι άλλα».
«ΕΞΑΙΡΕΣΗ ΤΩΝ ΕΞΑΙΡΕΣΕΩΝ…»
«Ακόμη και αν συμβεί στην Ελλάδα, θα είναι «κατ΄οικονομίαν» και ως εξαίρεση των εξαιρέσεων. Η αγιότητα της Θείας Κοινωνίας, δεν εξαρτάται από το μέσο. Είναι σαν να λέμε: «η υγιεινότητα του νερού, δεν εξαρτάται από τον σωλήνα. Εξαρτάται από την πηγή». Υπάρχει μια φράση που λέει «ex opere operato», μια λατινική φράση που χρησιμοποιεί η Εκκλησία. Αφ΄εαυτού το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας είναι Άγιο και κατά κάποιο τρόπο «ανόθευτο» από ιούς» συνέχισε ο ίδιος, σημειώνοντας ότι «δεν έχει σημασία το μέσο με το οποίο θα μεταλάβουμε το Σώμα και το Αίμα του Χριστού. Μεταλαμβάνουμε του Σώματος και του Αίματος του Χριστού».
ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ «ΕΓΓΡΑΦΕΣ» ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ…
Αξίζει να σημειωθεί ότι η «Θ» ζήτησε την θέση του Μητροπολίτη Ξάνθης και Περιθεωρίου επ’ αυτού του θέματος, με τηλεφωνική μας επικοινωνία με το γραφείο τις Ιεράς Μητρόπολης. Μας ζητήθηκε η αποστολή των ερωτήσεων μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, προκειμένου να μας επιστραφούν έγγραφες οι απαντήσεις…
Απαντήσεις τις οποίες τουλάχιστον μέχρι την ώρα που έκλεινε το φύλλο της εφημερίδας μας, δεν είχαν αποσταλεί…
{Πηγή δημοσίευσης: https://www.thraki.com.gr/, 29/6/2020}